Söndagsmiddag på en lördag

Lördag. Lagom kallt för att vara utomhus. Vi hade planerat en tur till myren, bara Danne, Dante och jag. Men.... så vaknade jag seg som ett tuggummi med tjockt slem i luftrören. Helt snurrig. Nu får det va nog bestämde jag och tog första tabletterna på en kortisonkur. Hade en rätt mysig morgon med brasa och frukost. Insåg att skidåkning var långt borta. 

(null)

Jag hade nästan trott att astma-problemet var löst med nya medicineringen. Så kanske det är, om det här är en eftersläpning av att en medicin varit slut. Eller inte. För säkerhets skull ska jag plocka bort mjölk och citronsyra ett tag och jobba på att få ner inflammationen till noll. 

(null)

Eftersom vädret var fint och alla andra vid gott mod gjorde vi en utflykt ändå. Jag la all energi jag kunde uppbåda på att hålla humöret någorlunda bra, packa väskor och fixa picknick. Sen åkte vi till skridskobanan i Forsmo. 

(null)
(null)
(null)

Det är inte alla byar som har en så fin idrottsanläggning som vi! Med gym, dansbana, is och elljusspår.

(null)

Killarna åkte med klubba och puck och busade en massa. 

(null)

Svea sov i bilen.

(null)

Jag hade det lugnt och rätt skönt i vindskyddet och som publik vid sargen. Tills det var dags för fikastund förstås! 

(null)
(null)

Sen åkte familjen till farmor och farfar för att luncha. Jag gick i sakta mak tillbaka med Dante för att få ett varmt bad och lite lugn och ro hemma. En bra bok. Lite mat i badkaret. Bara få slappna av och vila. Himla skönt! 

(null)
(null)
(null)

En mysig promenad var det också i vackra vinterlandet! 

(null)
(null)
(null)

Hemma hos farmor och farfar vankades det semlor för alla som var sugna. Storpojken hade hunnit bli trött och jag försökte söva honom i sjalen. 

(null)
(null)
(null)

Istället slocknade han på en biltur med pappan medan Svea och jag lagade mat. En riktig söndagsmiddag på en lördag. Inte illa! Ungefär hör släppte dessutom astmaanfallet, till tonerna av Simon & Garfunkel och doften av vitlök, timjan, rosmarin och ingefära. 

(null)
(null)
(null)
(null)

Nu myser Svea och jag i sovrummet medan killarna pratar nere. Snart dags för nattning. Ja, sämre astma-dagar har jag definitivt haft! Nu ska jag bli av med skiten för den här gången 🤗