Redo för förändring

Nu har vårt bygge stått stilla några dagar medan vattenröret grävdes upp, isolerades och grävdes igen. Imorgon börjar det igen. Vi väntar med spänning på framsteg. Nu räcker det med rivning, heja heja uppbyggnaden! 

Jag börjar bli otålig på ett krypande sätt. Det handlar inte om att arbetet drar ut på tiden - herregud vi är ju inställda på att det ska ta hela sommaren! Inte heller på bristen på toa och dusch eller att jag inte förstod vilken röra det skulle bli. Det är bara det att nu är jag i vecka 32. Det är två månader till BF. Jag har hamnat i boa-stämning! 

Vecka 32, bygge pågår innanför liksom utanför magen
(null)

Det är en liten klocka som ringer i min mage och väcker lusten att organisera små små kläder i lådor. Att bädda vagga och vagn. Att hänga upp gulliga mobiler och vika fina filtar. Att se över inventarierna, komplettera med nappar och nappflaskor, damma av amningströjan och bröstpump. Jag vet att det inte är bråttom, men någon rastlös bit av mammasjälen vill se till att allt är fint och ordnat inför bebisens ankomst. 

Och då har jag KAOS omkring mig! 

Den här helgen har jag (vi) därför försökt stöka undan lite av varje. Under fredag/lördag fick vi:
  • Kontrollerat krypgrund och isolerat utrymmet under trappen.
  • Slätat till jorden efter grävmaskinen och fått tillbaka grus längst väggen samt sått nytt gräs. 
  • Satt upp anslagstavla i kvarteret
  • Packat in tvåårspresenter
Redo att möta krypgrunden! Trodde jag haha, den var max 2dm luftspalt och rymmer som bäst några råttor. Nu stänger vi igen luckan och isolerar ordentligt. Hejdå lilla skrubb. 

(null)

Fina anslagstavlan!
(null)

Väldigt duktig men ganska otålig medhjälpare
(null)
(null)
(null)

Idag började min dag redan innan fyra, med superpiggelin i sängen. Vi var ute ur huset innan halv fem, efter att jag kontrollerat av varken Alfred eller jag skulle somna om igen. Solen sken. Världen var vacker. Det var en fin stund tillsammans! 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Efter fem timmars samvaro (alltså vid niotiden) lämnades Alfred hos sin farmor och farfar. Danne och jag tog en heldag på Birsta och fick gjort följande:
  • Handlat handfat, kranar och lampor till badrummet samt beställt badkar och dusch.
  • Handlat lampor till hall och trapprum samt lite mer förvaring. 
  • Köpt första prylen till nykomlingen, nämligen en rejälare skötbädd än vi hade till Alfred. 
Dessutom åt vi lunch i godan ro på Ikea samt sushi innan hemfärd 👍

När nu alla stora inventarier är ordnade till badrummet har vi försökt rita upp mått och placering på golvet. Vi skrattade litegrann åt illusionen om att rymma en byrå i sista hörnet, men i övrigt ser allt ut att passa perfekt. Badkar, fönster, toa, handfat, dörr med ny placering och så kanske något litet i hörnet (typ en tvättkorg och en potta, max). Det kommer bli ett toppenrum! 

Pottskåp med handfat, kran och lampa över spegel (den har vi inte hittat än)
(null)

Det blir det här badkaret med vita ben och en liknande kran som på bilden fast med enhandsfattning.

(null)

Sen kommer vi ha vita(eller svagt grå) väggar och ett mönstrat golv i gråskala. Typ som det på bilden har jag för mig, minns inte riktigt... Plastmatta både på vägg och golv. 
(null)

Mellan varven har jag pysslat om trädgårdslandet litegrann. Där växer det så det knakar! Alfred fick hjälpa till att plocka spenat och grönkål till mormor och morfar och var mäkta stolt! Tur att åtminstone någon liten hörna av hemmet får vara fint och i ordning. Nu är badrummet ett hål, hallen omöblerad med golvprojekt på G, kök och tvättstuga belamrad med saker från badrum och skrubb, altanen belamrad med hallmöbler, gräsmattan uppgrävd. Huvva!

(null)