När barnet sover

Jag skulle tro att varje förälder har en lista över saker att göra när barnet sover. En gissning är även att den listan oftast är vääääldigt lång och innehåller aktiviteter som skulle fylla en vecka utan problem. Därför är föräldrar grymma på att prioritera. 
 
Min "nu sover han jag måste skynda mig att lista" innehåller bland annat: 
 
- Saker som är farliga eller besvärliga att göra med Alfred, typ såga, måla, hugga eller annat fix (dagtid alltså.
- All typ av skärmtid som inte hinns med under ett toalettbesök typ, så som bloggning, sortering av bilder, seriös surfning etc. Även tv-tittande om jag någon gång blir sugen på det. Var längesen nu dock...
- Pyssel som förstörs av klåfingriga små barn, som målning, stickning, fotoalbum.
 
Det här är alltså saker som jag vill och ibland behöver göra men som kan prioriteras bort. Sen finns det vissa saker som jag helt enkelt måste göra.
- Äta! Innan jag lägger mig på kvällen laddar jag upp som inför ett vasalopp. En skål med nätter, frön, havregryn, kokos och havremjölk. Knäckebröd med tahini och groddar. Frukt. Vaknar på morgonen och är vrålhungrig! 
- Andas i nebulisatorn. Gör tillvaron så himla mycket lättare men är verkligen svårt att få in i vardagen. Det går inte att göra det med Alfred i knäet längre och den där kvarten när det "passar in" kommer sällan. Efter jag ätit brukar Aäldres vakna eller jag somna sittande så det är svårt då också, men nu fick 15 minuters sömn offras och det känns väldigt bra :-). Tur att Danne pushar på ibland!
- Somna i tid! Väldigt skönt, oftast lätt. 
 
Slut på lång lista ;-)
 

 Misslyckat försök att andas medicin när Alfred somnat, kass bild jag vet.