DRIVNA AV SOLENERGI

”Lagom till påsk förfaller föret”. Så säger de på jobbet, och menar att tjälen går ur marken så att det frusna ersätts av fukt och lera. Det gäller tydligen oavsett när påsken kommer, och verkar stämma även i år. Än ligger snötäcket kvar i stora sjok men det smälter fort nu. Bara under måndagen sjönk det tjocka istäcket som isolerat vår gård ihop och har faktiskt nästan försvunnit. På en dag! En strålande varm och vacker vårdag som satte fart på människa såväl som natur. 
 
 
Vi hade bestämt oss för att använda vår ”bonusmåndag” till att rensa ut tvättstuga och trapprum inför snickarnas ankomst. Det strålande solskenet uppmuntrade dock till en extra lång promenad innan vi började. Vi hamnade vid älven och laddade batterierna en liten stund. Sen kom vi på att ”om vi ska bära ut möbler till förrådet borde vi ju först städa ut lite saker därifrån”. Sagt och gjort, överflödiga möbler flyttades ut och  lades upp på blocket. Skräpet fick flytta in i hönshuset och ”oj, här låg det en massa kartonger och kasserade brädor, ska vi göra en brasa?”. En brasa blev det och hönshuset rensades. 
 
 
Sen tog vi en paus och grillade på altanen och därefter somnade jag på soffan en stund. Tror jag har kaffet att tacka för att dagen inte tog slut där och då. Istället drog vi igång en andra omgång.
 
 
Inomhus flyttades möbler undan, bokhyllan tömdes och böcker rensades ut. Sovrummet fylldes sakta med prylar. Jag skruvade ner hyllan och klädstången från tvättstugan och kom på att ”de här kan ju användas i trapprummet”. Upp med hylla och stång. Rengöring, hinkar och toapapper strukturerades. Tadaaa, ännu ett rum sorterat. Men nu var ju hela huset smutsigt! Dammsugaren fick göra en snabbtur genom nedanvåningen. Sen var jag slut. 
 
 
Danne fortsatte att jobba på, lycklig över att utomhusvärlden öppnat sig igen. Handling, skräpkastning och därefter dikning av det översvämmade kvarteret där hela grannskapet samlats för att hjälpa till. ”Det här skulle aldrig hända i stockholm” konstaterade han glatt. Dante och jag tog istället en promenad och jag hann med ett yogapass och en dusch innan jag landade i soffan. ”Gud så trött man blir av att vara gravid” tänkte jag flera gånger under dagen. ”Usch att luftrören inte kan skärpa sig, jag orkar ingenting.” Nu i efterhand så gjorde jag ju en hel massa bra saker, trots gravid-mage och astma! Herregud vilken dag! En riktig lång-måndag =). Nu (imorgon) åker jag till Berlin. Vi hörs när jag är tillbaka!