Byggprojekt och feminism

Ju mer min mage växer, desto ivrigare blir jag att sätta igång olika projekt här hemma. Jag har hört att det kallas "boande" och är ett klassiskt fenomen hos gravida. Fast, vad jag kan minnas har den egenskapen funnits hos mig även utan frö i magen.

Idag har Daniel och jag åtminstone smitt lite planer, både inomhus och utomhus. Vi skulle vilja få i ordning tvättstugan innan bebisen anländer. Jag vet inte om det är rimligt, tidsmässigt, att få någon som tar på sig jobbet innan midsommar men jag hoppas verkligen. Nu har vi äntligen kommit loss och börjat kontakta potentiella firmor för offert iaf, samt hittat på ett bra förslag till slutresultat. Så här tänker vi oss:

 

 

Rummet är smalt och har en snedvägg som börjar nästan vid dörren. Därmed svårplanerat! Vi vill få in en större varmvattenberedare, tvättho, toalett och förvaring samt skötbädd, förutom befintlig tvättmaskin och torktumlare. Helt klart en utmaning! Dessutom vill vi ta fram fönstret som är inbyggt i ytterväggen. Genom att flytta dörren från vänster hörna till mitten av långväggen skapar vi två hörnor. Till vänster skulle vi kunna ställa maskinerna, och på den en skötbädd samt lite förvaring. Ev. en hylla ovanför men den blir ganska kort pga snedvägg. Till höger tänker vi oss en tvättho med förvaring under och kanske en hylla över (om det får plats) samt en hög stående varmvattenberedare. Mellan beredaren och dörren hoppas vi kunna klämma in en toastol. På så sätt kan man kissa med utsikt genom fönstret :-)

Nyss ritade jag dessutom en skiss över vår vision för husets skuggsida, med rabatt och grusgång. Det är den tredje akvarellen över vår framtidsträdgård hittills och när alla är klara kommer det ett trädgårdsinlägg. Tänkte dock ge er en tjuvtitt på dagens resultat redan nu.

 

 

Det är roligt, om än klurigt, att planera byggprojekt. Jag tycker om att titta på inredningsprogram också och följer troget Bygglov sedan flera år tillbaka. Blir dock mer och mer besviken. Inte på resultatet, det blir ofta både fint och träffsäkert, men på attityden hos programmakarna. I avsnitt efter avsnitt strömmar horder av manliga snickare, målare och elektriker genom hemmen. Samtidigt anspelar "huvudpersonerna", dvs den mkt maskulina snickaren Matte, den lilla allt-i-allo-gubben Willy och den kvinnliga inredaren (som bytts ut flera gånger) allt oftare på skillnaden mellan könen. Skämten gränsar mot sexism. Inredaren, som jag inte ens minns namnet på, är musiker men gång på gång åker Willy iväg och spelar lite grabbigt med mannen i ett hushåll utan att hon tillfrågas. Hon är inte heller med och fiskar och anförtros inte "manliga" uppgifter. Istället skämtas det friskt om hur tjejer ska piffa och sy och annat larvigt. I samma anda ombes kvinnan i huset konsekvent måla och sy samt passa barnen medan mannen tillfrågas när det ska sågas, hamras, grävas, bäras eller när killarna vill roa sig. Småpojkar får hammare och beröm men aldrig flickor. Okej, jag inser att det fortfarande finns skillnader mellan könen. Att inte alla män kan (läs vill) sy och att byggfirmor har få kvinnliga medarbetare. Men herregud, det är tv på bästa sändningstid och allt görs efter ett manus. Det går att arbeta annorlunda. Ansträng er! Leta upp arbetare av olika kön (Sofias änglar lyckas utmärkt med det). Skriv om manus. Klä inte ut folket till typiska fördomar. Var lite vidsynta.

Mvh trogen tittare som börjar ledsna.

#1 - - norralivet.blogg.se:

Vad roligt vid planering av huset att man kan måla. Få se sina visioner mera in action :D

Håller med dig om bygglov :/ Trist!