Nästa steg

Uppvuxen i hus vill tillbaka till hus. Jag trodde en gång att jg aldrig skulle trivas i en lägenhet. Det var fel. Jag har älskat mina boenden i Umeå. Studentrummet på 19 kvadrat. Tvåan med balkong och inneboende. Min 28 kvadratare med kokvrå. Jag tycker ganska bra om det här boendet också. Trägolven, de breda fönsterbrädorna, det ljusa köket, skogen och trädgården och gemytliga grannar. Ändå landar jag inte riktigt. Lägenhettiden rinner sakta ut. Nu vill jag flytta till hus. Ta nästa steg i livet. Det är inte bråttom och det är kanske det bästa av allt. Nu får jag i egen takt gå på visningar till fantastiska hus för låga priser. Såååå kul :-)

Det här var en fin stuga där läget och priset faktiskt fick oss att lägga ett bud (vi vann inte). Det låg på cykelavstånd och vi skulle kunnat bl där sommartid.

2,5 ha strandtomt



Liten paviljong och härbren. Jag såg framför mig ett stort trädgårdsland och några djur :-). Kanske ett timrat hus i framtiden.

Sen tittade vi på det här: 

Ett helt fantastiskt hus med underbart läge och strandtomt.


 Låg ute för 495'000 men är nu uppe på över 700. Vi bestämde att det var lite långt bort och att vi inte skulle kunna buda lika högt som övriga intressenter. Det var lite jobbigt att släppa tankarna på bärbuskar, båtturer, vackra gamla rum, några höns och - nej det gör fortfarande lite ont!

Vi kom fram till att lite mindre, lite närmare och mark med skog skulle vara bra. Därför tittade jag på den här lilla gården i fredags: 


Den var dock inget för oss. Skogen var röjningsskog, vägen bortspolad och huset ett fuskbygge.





Men förr eller senare kommer det någon bra :-) Vi hade ändå tänkt bo kvar i lägenheten tills vi vet att jag har fast jobb, att vi trivs i Sollefteå och att vi båda har samma mål. Därför kan jag gotta mig med en gedigen önskelista. Nåt i den här stilen:

- Tillhörande mark på åtminstone några hektar, helst sammanhållen kring huset
- Timmerstomme och gammal/charmig stil
- Okej skicka, beboeligt utan omedelbart renoveringsbehov
- Fungerande kamin/kakelugn och vedspis
- Nära älven, gärna strandtomt
- Stor tomt med fruktträd och bärbuskar
- Helst inom 2 mil från Sollefteå.
- Nära skidspår

Wish us luck :-)