Sköna maj var är du?

Första maj. När denna månad är till ända, då bör vårt liv vara på rälsen igen. Då ska vi ha ett kök. Då jobbar jag på norra skog. Då är Svea inskolad på förskolan. Jag vet att jag tjatar! Då skulle ni hört mantrat i mitt huvud. Kök. Jobb. Kaos. Det ordnar sig. Vi pusslar. Vi glömmer. Vi blir trötta. Vi rycker upp oss. Vi leker med barnen och påminner oss om allt som är bra. Det blåser snålkallt och snöglopp lägger sig på den gråbruna marken. 

(null)

Just nu klurar jag på hur jag ska få ihop en fönstersmyg. Jag vill klara av saker. Vill lära mig! Första gången är det mesta svårt! På jobbet fick jag skrivet mitt första bra kontrakt på länge. Kan pusta ut litegrann men bara lite. Snart flyttar maskinerna till mina trakter och jag måste planera och hålla koll samma vecka som vi skolar in. 

(null)
(null)
(null)

Jag jobbade idag, den 1 maj, eftersom jag var ledig i onsdags. Då gick Daniel i skolan och jag fick spendera en härlig dag med ovanligt välartade små barn. Han i hand gick de längs vägen. Lekte med varandra. Hjälpte varandra. Hjälpte mig. Underbart! 

(null)
(null)
(null)

Vi planterade om tomaterna. Satte tillbaka glas i det sönderblåsta växthuset. Pysslade tillsammans. Diskade och lagade mat. Två små tröttisar myste gärna i sjalen och jag sög i mig närheten och tankade energi ❤️

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Mysigaste nattningspromenaden fick jag också en kväll, minns inte längre vilken. Ja du ser ju nivån av förvirring lilla blogg. 

(null)
(null)

Så kom valborg och vi hade inte fixat någon eld. Trötta föräldrar nöjde sig med hamburgare stekta på svärföräldrarnas spis. Vilken tur dä att grannarna varit mer företagsamma! Efter kompromissen till "grill-middag" landade vi vid en riktig brasa. Barnen lekte med kompisar. Mamman pratade med vuxna. Susanne bjöd på grillade marshmallows klämda mellan kex. Succé såklart! 

(null)
(null)
(null)
(null)

När den här våren är över hoppas jag att både barnen och vi minns de där mysiga stunderna framför allt! Närheten. Leken. Samarbetet. Att få upptäcka världen tillsammans. Både föräldrar och barn lär sig nytt. Kanske lite för mycket samtidigt men i slutänden kommer vi säga att vi vuxit. 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Sköna maj, var snälla mot oss nu! Bjud på lite sol och värme, lite fiska barn och flyt i tillvaron. Det kan vi behöva! 

(null)
(null)