Semesterbubbla

Oj så denna semester bara forsar på! En virvelvind av utflykter, trädgårdsjord, kompishäng och olika önskemål att pussla ihop. Ett minneskort fullt av bilder som fastnar i telefonen. Så många händelser att få på pränt och så lite energi på kvällarna. Den här sommaren är utmaningen att få till stunderna av stillhet. Äventyren faller på av sig själv ❤️

(null)

Det här året har vi hängt mycket med härliga Mohlins. Underbara ungar och föräldrar ❤️ det är lika roligt att vara på utflykt med er alla som att låna med barnen eller leka i en trädgård! Vi har badat vid hällristningarna tillsammans. Gjort massvis med gymnastik i trädgårdarna. Badat vid badplats, grusgrop och på risön. Spelat fotboll och cyklat i skogen. Gått med Dante och jagat kaniner. Ni har räddat många dagar ska ni veta!

Hade Alfred fått välja skulle han nog spenderat varenda sommarlovsminut med Melker. Höjdpunkten hittills kan ha varit när han fick med sin alla favoriterna - Melker, Vilgot och William - till Backe och de cyklade pumptrack i 3,5 timmar i sträck 😅

Ja det blev verkligen en mysig dag, där jag kunde dricka kaffe med andra vuxna och vara stolt över hela gänget ❤️

(null)

Men vi har umgåtts med andra än grannarna också! Andra semesterveckan fick vi långväga besök. Förra sommaren vävde jag en personlig sjal åt en mamma jag bara "träffat" på Facebook. Under den långsamma processen han vi prata mycket. Om att bli mamma. Om sjalar. Om livet. Om att vara sjuk. Om att vara frisk. Om att hitta balans. Vi klickade. De tänkte åka hit - med cancer kom ivägen. I år var tumören bortjagad och en modig mamma tog två barn och åkte tåg en massa långa timmar för att spendera 4 dygn med en främmande familj.

Det är så häftigt med dessa sjalvänner man aldrig träffat med har så mycket gemensamt med! Det kändes helt naturligt att krama om Maria och låta samtalet ta vid där Messengerkonversationerna slutat. Se barnen som skymtat på bärbilderna hitta varandra och försvinna iväg hand i hand. Låta två världar - en väsjötsk havsö och en norrlänsk ådal - mötas.

Vi bjöd in till bärträff i den nystädade skånelängan och fyllde trädgården med sjalmammor och vilda bärfisar. Vi tränade hjulningar och hoppade studsmatta. Barnen klädde ut sig till prinsessor i olika klänningar. Vi åkte och badade vid bryggan. Jag jagade Alfred och Alfred jagade tjejerna. Det var härligt, roligt, intensivt och jobbigt. Svea hittade nya vänner. Alfred hamnade lite utanför. Jag uppslukades av många viljor.

(null)

Andra dagen packade vi två bilar fulla och drog till myckelgensjö. Lång tid i bil men skönt att landa på den finaste badplats jag vet. Alfred med en älskad pappa att ha för sig själv. Tjejerna med hinkar, spadar, gungor, vatten och - inte minst - varandra!

Det höll på att gå åt pipan när både bröd och tändstickor låg kvar hemma, men även fika fick vi så vi klarade oss tillslut.

När alla badat färdigt begav sig killarna till forsen för att leta fisk och tjejligan tog en runda längs den vackra sagostigen.

(null)

Den lyckade utflykten avslutades med glass och hembygdsmuseum ❤️

Så fortsatte dagarna med en blandning av lugn och intensitet. Blåbär i skogen. En tjej som lärde sig cykla. En stadstur så att jag kunde få min månadsspruta.

Utflykt till grusgropen. Veganska middagar. Alfred som cyklade hela vägen till badplatsen och trötta men uppspelta badbarn.

(null)

Den spännande veckan avslutas med en natt hos mormor och morfar så att jag får skjutsa gästerna till sena natt-tåget. Sen fortsätter vi med nya besök och nya upptåg.

Vi har hunnit med gymnastikuppvisning på barnens dag på Nipyran. Komplett med läsk, sockervadd, brandbil och hinderhoppning. Var vi trötta innan är det inget emot hur det kändes efter den dagen 😅

(null) (null)

Alfred och jag toppade dessutom allt med ett minnesvärt och färgsprakande color-race 🥰 Min stora kille är iväg på så mycket eget, och är så pappig just nu, att det är guld värt när vi gör saker tillsammans. Ibland känns det som om man bara gnatar och skäller men att springa tillsammans genom ett folkhav - färgpulver - bassänger och bubbelbad - det var en underbar känsla av gemenskap. Samma fina band som fanns när vi ensamma gjorde äventyr tillsammans innan Svea fanns.

(null)

Ja, och efter Nipyran - då var det dags för cirkus. En dag för att rodda och en heldag fylld med cirkusskola, föreställning och städning.

Jag skriver ett längre inlägg om det när jag fått bilder från Jocke :-) Någonstans efter det var jag tvungen att konstatera att semestern varit rolig men knappast vilsam! Det var dags att be Danne ta över styrspaken lite. Sakta ner tempot. Hitta tid för återhämtning. Svea verkade känna likadant. Inte konstigt det, så som hon varit igång med nya vänner och nervkittlande uppvisningar! Alfred och Daniel fick en dag i båt med Melker, Mira och Patrik. Dagen efter åkte de och fiskade på egen hand. Alfred har blivit en sådan fiskekille och det är tur han har kompisar med intresserade pappor när vår är på jobbet - för jag får typ aldrig napp och är sorgligt okunnig. Däremot kan jag glädjas fullt ut åt fångsten som Alfred och jag rensat och stekt tillsammans ❤️

Min coolkille som både kan rensa fisk, göra loomband, hoppa från högsta hopptornet och cykla på stora vägar. Så stolt över dig ❤️

Svea och jag tog det lugnt och fixade lite ärenden i sakta mak. Tog extra tid med plattan. Vävde litegrann.

När pappan fixade utflykter var mamman mest trött. Så måste det vara ibland. Då är det bra att vara två ❤️

(null)

Nu blir det ännu en lugn förmiddag till återhämtning - men sen åker Svea och jag till skåne 🙌