Kalas 🎈

Lilla stora, kavata och roliga, kloka och snĂ€lla, busiga och arga, underbara goa Svea. Idag var det din dag! PĂ„ tisdag Ă€r det tvĂ„ Ă„r sedan du Ă€ntligen tittade ut ❀ ÄndĂ„ kĂ€nns det som du varit tvĂ„ lĂ€nge. Du som redan rĂ€knar, slĂ„r kullerbyttor, rabblar början av alfabetet, kan alla veckodagar (sĂ€rskilt lördag) och babblar som en kvarn. Imorse fick jag packa brickan Ă„t dig. Sjunga Ja mĂ„ hon leva. VĂ€cka dig med all födelsedagsmagi jag kunnat frammana. Ljus och ballonger. Du satte dig upp. Gnuggade ögonen. Tindrade! 

(null)
(null)
(null)
(null)

Alfred. Nu har du varit storebror i tvĂ„ Ă„r. Ja lĂ€ngre faktiskt, Ă€nda sedan Svea lĂ„g i magen. En uppgift du tagit pĂ„ fullaste allvar. Mer för var dag faktiskt! Jag förstĂ„r din frustration. Jag förstĂ„r att det tar pĂ„ nerverna ibland. Men nĂ€r du sĂ€tter dig ner framför Svea och frĂ„gar varför hon Ă€r ledsen, nĂ€r du erbjuder din famn, nĂ€r ni skrattar tillsammans, nĂ€r ni sover sida vid sida, nĂ€r ni lĂ€ngtar efter varandra - det Ă€r nog de finaste stunderna jag har! Du var vĂ€rd varenda present du fick idag hjĂ€rtat ❀

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Efter frukosten, avbruten av lite ballonglek, öppnades lite fler paket. Sen slĂ€ppte vi ut vilddjuren i trĂ€dgĂ„rden sĂ„ att de fick spralla av sig ivern och trĂ€na pĂ„ att kasta med livets första fiskespö. 

(null)

"Vi gĂ„r till Ă€lven och fiskar pĂ„ riktigt" tyckte Danne och jag svalde alla tankar om tĂ„rtor och grillmiddagar som borde förberedas. Klart vi skulle fiska! Packade istĂ€llet matsĂ€ck, stövlar och sjal i snabba ryck sĂ„ att vi kom ivĂ€g. 

(null)
(null)
(null)

Vi har nĂ€ra till Ă€lven men det Ă€r inte helt lĂ€tt att komma ner. Sjalen och fikat var vĂ€ldigt nödvĂ€ndiga! Men fram kom vi och fiskade gjorde vi :-) Utan krok sĂ„ vi fick inget napp. 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Svea somnade inte i sjalen pĂ„ vĂ€gen hem som jag hoppats pĂ„. IstĂ€llet var hon vaken under hela kalaset. Vi fixade grillmat tillsammans med egenodlad potatis, sallad, Ă€rtor och tomater och vĂ€lkomnade glatt faster Vickis och Christer. Inga kort fick jag pĂ„ det. Gott betyg alltsĂ„! Sen satte vi igĂ„ng att fixa tĂ„rta inför kalaset. 

(null)
(null)
(null)

Svea skulle nog sammanfatta sin underbara dag som "paket" "godis" "ballonger" "tĂ„rta" "alla sjöng för mig". Hon strĂ„lade - ville att vi skulle sjunga mer - gladdes för varje present. HĂ€rliga solstrĂ„le vilken dag du haft! 

(null)

SĂ„ kom Anita och jag smet ivĂ€g för att fĂ„ dra pĂ„ lite varp i vĂ€vstolen. Tanka lite energi. Skulle ha gjort det igĂ„r men nĂ€r det inte blev av tyckte Danne att jag lika gĂ€rna kunde smita ifrĂ„n en stund nĂ€r barnen var upptagna av kalas. Ingen du Ă€n idĂ© ju! 

(null)

SĂ„ kom lugnet efter stormen. NĂ€r barnen lekte och tittade pĂ„ presenterna. NĂ€r magarna nöjde sig med lite gröt. NĂ€r alla kunde landa och pusta ut ❀

(null)
(null)
(null)
(null)

Det var en trött flicka mot slutet av dagen. Inte konstigt! Nu stoppar vi den hĂ€r dagen i minnesasken och gĂ„r vidare ut i livet. 

(null)
(null)
(null)