Härlig helg och jobbigt jobb

Just nu är helgerna något alldeles makalöst fantastiskt! De är vila för ett trött huvud. Massvis med barn-tid. Lugna stunder i skogen. Närhet och mys. 

(null)

Vår efter-frukost-promenad är guld värd! Att i sakta mak traska rakt in i skogen, sätta ner Svea och se henne, eller båda barnen, upptäcka världen. Det är allt! Allt jag behöver ❤️ Jag sätter mig på huk och är tyst. Hör Svea pladdra för sig själv om pinne och kotte och baja baja kotte baja baja träd Dante pinne Sveas pinne. Vi lyssnar på duvan tillsammans. Hon står så stilla och vaksamt. Min livs-kommentator! Så upp i sjalen igen och hem till resten. 

(null)
(null)

I fredags gick vi hela familjen och det var minst lika härligt. Daniel busade som vanligt. Alfred bestämde, tävlade och slog på träd. Berättade sedan där Svea om naturen. Delade med sig av en snart fyraårings erfarenheter. Snön vi inte önskat oss fick skogen att lysa. Det var fint, väldigt fint! 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Jag gjorde en mental lista över allt jag ville göra. Tvätta håret. Helst klippa det också men jag vågar inte själv och tar mig inte till frissan. Fönsterna ville jag putsa. Städa vävstugan. Flytta en blomma i köket. Riva på väggar. Sätta lappar åt elektrikern. Tapetsera i köket. Hänga med barnen. Göra yoga med Alfred. Fast det var inte måsten utan mera önskemål. 

(null)

På lördagen fick barnen det mesta av mitt fokus. Fast först efter-frukost-runda förstås 🤗 Det blev en mini utflykt med cyklande storebror. Vi landade i slutet av asfaltsvägen och Svea såg spöken i ladan. Pöööke mamma däl äl pöööke. Man undrar ju ibland 😬👀👻

(null)
(null)
(null)
(null)

Danne kom med bilen när Sveas byxor blev blöta och så hade vi lite hela familjen tid innan han började jobba. Värdefullt! Vi kom tillbaka till ett soligt kvarter fullt av lekande barn ❤️

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Leka ute. Cykla med kompisar. Hoppa studsmatta. Vara hos mormor och morfar. Mera kompisar. Ändå hann jag med en hel del av listan - för nu är de så stora att vi kan kompromissa! Jag kunde städa medan de lekte på gården. Jag kunde plocka ner blomma och el medan Svea sov. Plocka tvätt och disk när de lekte tillsammans. Jag kunde fixa provvävning medan vi alla var hos mormor. Dagar då alla får pricka av sina önskemål är de bästa tycker jag! 

(null)
(null)

Så kläckte mamma en idé. "Om ni tar barnen på en utflykt imorgon så tapetserar vi åt er!" Om vi nappade??? 

(null)
(null)
(null)

Vi åkte till skuleskogen med matsäck, bärdon och tron att det skulle vara mer vår där än hemma.

(null)
(null)
(null)

Istället kom vi till en vacker vinterskog och det kändes nästan som att vara i fjällen! 

(null)
(null)

Vi landade i en solig slänt. Åt köttbullar och potatissallad. Lekte i naturen en stund. Barnen hittade hajar i djupa hål. Klätterapan klättrade och hoppade. 

(null)
(null)
(null)

Mysflickan la sig i snön och tänkte sova en stund.

(null)
(null)

Sen tog vi varsitt barn på ryggen och traskade till utsikten över havet innan det kändes lagom att vända tillbaka till bilen. 

(null)
(null)

När vi kom hem, med två nysovna äventyrare, var köket vackert ❤️ vilka underbara föräldrar jag har! 

(null)     
(null)      (null)

Ja helgerna är ovärderligt vilsamma och sen knackar veckorna sig fram med problem att lösa, kontrakt som inte blir av, uppskjutna och inställda möten i spåren av Corona-krisen och bilar som fastnar i snön. Men det är jobb det också och jag kan bara hoppas att det lossnar och rullar på igen snart! 

(null)