Klart slut

Den där rubriken är faktiskt väldigt träffande idag. Äntligen klarnade det upp ute. Sol, snö och blå himmel - som vi längtat! 
 
 
Fast jag har varit så slut. Vaknade trött imorse. Har gått sonen zombie genom dagen. Luftrören hängde inte med på omställningen och trots medicin efter frukost har jag varit som dränerad.
 
Typ så här
 
Både jag och alla andra har velat krama mer energi än det funnits ur denna kropp. Tur det fanns en pappa på hemmaplan på förmiddagen iaf! 
 
 
Visst är det väl lite så att när en mamma har mindre energi än övriga familjen, då lägger de andra (iaf barnen) all sin kraft på att FÅ IGÅNG sega mamman? Alltså man hade ju kunnat tänka sig att de pigga kunde roa varandra, stöka undan saker hemma, springa och hämta saker mm. Istället hänger alla sig på trötta mamman. Tjatar hål i sega huvudet. Lägger sig på golvet och kräver hjälp med allt - alla samtidigt - på olika håll. 
 
Och är helt oemotståndliga samtidigt såklart
 
Man kunde ju tycka att barnen som bokstavligt talat klättrat på väggarna inomhus (eller åtminstone allt utom väggar) skulle springa av egen maskin når de äntligen kom ut? Men plötsligt ramlar de konstant och behöver lyftas upp ur snön. Sen sitter de i varsin pulka (eller spark) och väger som bly.
 
 
Kanske kunde hunden som pga överskottsenergi skällt hela förmiddagen dra sparkarna med två barn? Men nej, han använder sina krafter till att hoppa kring mattes ben med en pinne i munnen och tycker det är fullt rimligt att trötta mamman ska dra två pulkor och leka med hund samtidigt. 
 
 
Jag har kanske inte varit allra roligaste mamman idag. När barnen helt gränslöst kastar sig över mig med lika stora krav på min kropp och uppmärksamhet så vill jag sparka, slå, kasta, skrika. Jag vill vara tre år och slänga mig på marken och flaxa med armar och ben. Protestera. Men jag är vuxen så det gör jag inte. Istället försöker jag sitta still så länge det känns rimligt. Ryta ifrån när allt blir för orättvist. Berätta att mamma är trött och orkar mindre än jag vill. Istället för att slå och skrika har vi faktiskt spelat flera spel, lagat mat tillsammans, ritat, läst bok, hoppat i sängen, badat badkar och varit utomhus flera gånger med hundra laget kläder per barn.
 
 
Vi har dessutom pyntat huset med stjärnor och ljusstakar nu när det är både vinter och advent. Tillsammans med det fantastiska solskensvädret gör det att denna evighetslånga och ganska långtråkiga dag ändå förtjänar sin plats i historieboken.