Sammelsurium

När jag var i den berömda bokslukaråldern (fast jag vill påstå att det var jag som blev uppslukad, inte böckerna) läste jag en bok om en rolig familj som tränade upp sin gris till att vara blindhund. Jag har inte tänkt på den berättelsen på länge men idag poppade den plötsligt upp. För familjen, vars pappa var en kul uppfinnare som gjorde ett märkligt matbord och en inomhusfrösmatta, åt en gång i veckan något som de kallade sammelsurium. Det var en slags pyttipanna på rester, vad helst som fanns i kylen. Just precis det åt vi idag. 

(null)

Rödkål och vitkål och algnudlar och svamp och kikärtor och bacon och falukorv, pannkaka och potatis. Det låter inte som en given blandning, ellerhur? Men det blev väldigt gott, jag lovar! 

(null)

Hela tricket var att laga maten utomhus, på murikkan. En massa olja och en stor stekspade, lite oatly och så låta allt fräsa. Det smakade grillat och varmt och gott. Kändes rätt fräscht faktiskt, och klimatsmart inte minst! Inget i kylen gick till spillo. 

(null)

Det gick visserligen åt en del ved för en måltid men den hade man ju kunnat elda upp bara för att det är så mysigt med en brasa också. 

(null)

Varmt och gott med en eld i trädgården när man leker på gården! Och lekt ute har vi gjort hela förmiddagen. Med hink och spade. Med sparken. Med pulkorna. På snöborgarna. Ända tillsammans Alfred frös, och så lite till efter att ha pausat inomhus och hackat grönsaker. 

(null)
(null)
(null)


Efter lunch tog vi oss äntligen till Kerstin i Långsele för fika och pratstund. På så sätt gick dagen i en rasande fart och plötsligt var det kväll och dags för stickis på hembygdsgården. Så mysigt att jag längtar efter varje tillfälle. Det gör bog Svea också. Hon var så gullig i sin kofta som jag stickade på förra terminen. Nu har jag ett par ull-byxor på stickorna. Får se till att få dem klara innan vintern är slut bara! 

(null)
(null)

Det är lite sammelsurium av stickprojekten också för just nu stickar jag bara av restgarner. I år ska jag verkligen försöka hålla ner nyköp på alla fronter, både för ekonomin och klimatets skull. Inom rimliga ramar köpa begagnat, odla själv, laga av det vi har osv. Jag hoppas att det är ett nyårslöfte som överlever hela året. Har bi några löften i år?