Fånga tiden

Jag är mamman som ständigt jagar mina barn med en kamera. Som följer lekarna genom en kameralins. Som tänker "det där blir kul att skriva om i bloggen". Det är kanske inte alltid det allra mest närvarande föräldraskapet men det är mitt sätt att hantera tiden som rusar och den raketsnabba utvecklingen. Mitt sätt att gånga tiden. 

(null)
(null)

Den där lille sparveln, han har blivit så här stor nu! I varje blick, varje min, varje rörelse kan jag se min lilla glada bebis. Samtidigt ser jag skolpojken han kommer bli. Mannen han ska växa upp till. 

(null)
(null)

Jag ser Svea åla sig fram på golvet och sittande undersöka leksakerna med händer och mun. Kan inte fatta att det är två hela år sedan Jag tog samma bilder på Alfred!

(null)
(null)
(null)
(null)

De är så lika, och ändå så olika. Men växer som ogräs, det gör de båda två! 

(null)

Min lilla söta bebis-Svea. Du som alldeles nyss låg på köksbordet och plirade på oss med dina vackra sneda ögon. Nu krälar du över golvet. Nyfiken som sjutton. Gladaste ungen jag kan tänka mig. Så nöjd. Så fantastiskt underbar ❤️ Vi vill bara äta upp dig hela bunten. Jag vill att du ska finnas kvar som min lilla spädis-groda, att du ska finnas kvar som min gosiga mulle-bebis, att du ska fortsätta växa och gå igenom alla härliga och jobbiga faser brorsan passerat. Allt på en gång vill jag! 

(null)
(null)

Imorgon blir du sex månader stor. Sex månader och en sån personlighet! Tålmodig, rolig, gosig och full med bubblande prat. Du säger BaBaBab och aWa aWa och mamamam ochDaDDa och jamar och kvittrar och ryter och skrattar. Håller full koll på allt och alla. Hoppar i knäet. Snurrar runt på golvet. Går i gåstolen. Sitter i matstolen och skriker om du inte får samma mat som vi. Sover så gott i sjalen. Igår sov du till och med hela vägen ner för vattenrutschbanan på badhuset, vaknade till när vi landade i det blöta och somnade om igen. 

(null)

Du är på många sätt lik din storebror men ändå helt dig själv. Jag tänkte att vi jämför lite med vad jag skrev om honom vid sex månader: 

Alfred:
(null) (null)

(null)

Svea:

- Svea ålar bakåt och roterar på golvet och kan med viss möda och frustration ta sig framåt. Hon står gärna på alla fyra eller sitter ner men tar sig inte riktigt till och från sittande själv
- Det är roligt att stå och hålla i saker med lite stöd men att gå är himla knepigt. De där fötterna vill ju inte röra sig! 
- Svea är väldigt nyfiken, håller koll på allt och alla och lyssnar och pratar. Hon undersöker leksakerna noga med händer och mun och pratar med dem med stor inlevelse. 
- Hon rullar bilar över golvet, plockar fint med klossar och gubbar och verkar faktiskt leka med de små djuren. Ibland kastar hon medvetet iväg sakerna men bankar sällan dem i golvet.
- Svea tycker det är roligt att träffa nya människor men bara om hon får vara kvar i mammas eller pappas famn. Hon kan vara lite blyg eller reserverad när någon ny kommer in i rummet och gömmer sig generat mot mammas axel. I trygghet hos mamma och pappa skrattar och pratar hon med de flesta. 
- På dagarna vill hon följa Alfred i allt han gör och är gärna med på att jaga, hoppa i sängen eller busa en stund.
Han får henne oftast att skratta även om hon tröttnar när han busar för våldsamt eller vill kramas för länge. Annars sitter hon gärna länge på golvet och plockar med leksaker.

(null)
(null)
(null)
(null)

Alfred: 

(null)

(null)
(null)

Svea:
- Svea ler mest hela tiden men skrattar allra mest åt Alfred, det blir dock allt lättare att locka fram ett skratt-tjut med kittlingar på magen eller skjuts upp i luften. Hon pratar mycket med bab och dadda och mamama och awa och en massa olika ljud. Hon är tålig, kan lämnas ensam eller vara nära, tål tjuvnyp och buffliga lekar, hänger med på det mesta och finner sig i att följa med dit vi vill eller sitta och vänta. När hon väl blir upprörd och ledsen tar det en stund att trösta. 
- Vi samsover hela nätterna från ca 22-07. Därförinnan sover hon hos oss i soffan efter nattning med Alfred. Vi vaknar sällan på natten över huvud taget, hon äter medan jag sover. 
- Svea är ca 63cm lång och 6,3kg tung, alltså lite mindre än brorsan vid samma ålder. 
- Håret är glest men fortfarande rödlätt.
- Det finns inga spår av tänder än.

(null)
(null)

Ja, så var februari till ända. Ett första halvår av ett liv förbi. En vinter på sluttampen. Den här dagen har vi fångat så gått vi kunnat genom att måla medan Alfred varit på dagis, promenerat i finväder till och från dagis, åka skridskor på en isig trädgård och hälsa på de återvändande svärföräldrarna ❤️ Imorgon är det mars månad. Vi ses på bloggen under veckan som kommer, jag har paus på Facebook och insta som vanligt. 

(null)

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)