Bara vara jag

Mamma titta. Mamma putta fart. Mamma kom. Mammaaaa! 

(null)

När ett barn är beroende av min mjölk och det andra är beroende av allt som är jag, då går det inte att vara helt jämställd. Då kommer det oundvikligen en viss avundsjuka smygande när jag ser Danne sitta och äta frukost framför en platta helt utan störningsmoment ( medan jag har två barn på kroppen i soffan) eller när han kan plocka i huset ifred (medan jag byter blöja och viker tvätt med en oavbrutet pladdrande tvååring kring benen) eller passar på att träna när det dyker upp en lucka. Det är sånt jag drömmer om ibland, men luckor måste skapas, planeras in, ordnas. För om jag bara aktivt ber om hjälp, då finns den nära tillhands! 

(null)

Jag ser i gruppen med mammor till "sommarbarn 2018" att det är många som har svårt att någonsin få en stund för sig själv. "Hur mycket egentid har ni och vad gör ni då" är en fråga som dyker upp ibland. Tack vare en underbar make och familj som förstår vikten av att få komma undan ett tag har jag ofta flera timmar i veckan när jag får komma ifrån. 

(Bilden på en smörgås-fågel har inte så mycket med texten att göra 😜)
(null)

Oftast är gymmet den viktigaste tillflyktsorten för både Daniel och mig. En eller ibland två gånger i veckan cyklar jag ner dit. Sätter på musiken som någon vänlig själ lagt dit. Blir genast lite peppad på att röra mig. Min träning handlar just nu om tre saker:

- Få vara ensam en stund
- Få spralla ut hela kroppen och lossa lite av spänningarna som bildas av konstiga sovställningar och en hel del kånkande
- Stärka kroppen inifrån och ut så att den klarar en mamma-vardag. 

Upplägget ser ut ungefär såhär:

1. Uppvärmning på crosstrainer och/eller med lite piltesliknande rörelser där jag snurrar, gungar och mjukar upp det mesta i kroppen. 

2. Rull axlarna med lätta vikter i händerna 

3. Benböj och upp på tå med armarna över huvudet med lätta vikter. 

4. Ligger på magen och lyfter benen uppåt (rygg) 

5. Ligger på rygg och lyfter benen upp i 90 grader medan jag håller knipet (mage inre muskler)

6. Bäckenbottenlyft med knip

7. Stå på all fyra och böja-sträcka en arm och ett ben samtidigt som jag kniper

8. En danslåt när jag sprallar ut kroppen

9. Ev utfall med lätta vikter

10. Stretching

Därefter får jag en lång och skön dusch. Så underbar belöning! 

(null)

En annan sak jag gör för min egen skull är att sjunga kör. Hittills har Svea fått följa med och det har varit så himla mysigt! Nu är hon dock lite större, har börjat vara mer vaken på kvällen och skriker ofta i bilen. I onsdags smet jag därför iväg ensam medan Daniel och Ami hade båda barnen hemma. Känslan över att inte vara behövd hela tiden är så viktig! Man tankar energi när man kommer bort och är sen lite gladare och starkare när man kommer hem igen. 

(null)

Fast jag tycker ju om att göra saker tillsammans med barnen också. Alfred har fått följa med lite varstans från början. Varit på kör, på hembygdsgården, ockuperat och varit med på jobbet, lagat mat, pysslat i trädgården, hängt med helt enkelt. Svea går nu samma väg. I fredags var det körsång på församlingsgården i Ed. Det var mörkt, dimmigt och ruggigt ute. Vi hade haft sovning, lagat mat och ätit. Jag funderade på om jag var knäpp som gav mig ut med två barn, utan bil, i det kompakta mörkret. Ändå hade dagen många timmar kvar att fylla. Jag ringde pappa och såg till att vi fick skjuts hem när vi behövde det. Sen satte jag Svea på magen och Alfred på ryggen. Spikskor på fötterna och reflexvästar på. Det blev en mysig långpromenad. Därefter en fantastisk eftermiddag med sång och lek. De där ensamma stunderna är viktiga, men allra mest uppfylld blir jag när vi haft det riktigt roligt tillsammans! 

(null)