Listan 2017

Nyåret 2017 blev nog ett av de lugnaste på många år. Jag laddade upp med en stökig natt med febrig pojke och blev sömnig redan vid middagstid. Alfred vaknade pigg och kry men var mammig hela dagen och hängde på min kropp med eller utan bärdon. Vi lekte lite med Mira och Melker på förmiddagen och ägnade sedan eftermiddagen åt att laga lasagne. Alfred fick plättar istället.

(null)
(null)
(null)
(null)

Vid halv sju gick vi ut och viftade med lite tomtebloss, åt chokladpudding med grädde och sen däckade Alfred och jag innan åtta. 

(null)

Jag vaknade upp igen tjugo i elva, masade mig ur sängen och fick ändå en mysig stund i soffan med Daniel, på spåret och lyxiga mackor. Vid tolv såg vi hela Sollefteås raketer från altanen innan vi gick och la oss igen. Jag började skriva på årets lista men förrän nu har jag tid och ork att lägga upp den på bloggen. 

Gjorde du något 2017 som du aldrig gjort förut?


Man kan ju tycka att det är lite svårt att följa upp år då jag köpt hus och fött barn men jovisst, i år har vi gift oss! För första och förhoppningsvis enda gången. 


(null)


Jag har även ockuperat ett sjukhus - 2017, året då Ådalen 52 följdes upp av Ådalen17 som blivit större än någon kunde tro.


(null)                 


Genomdrev du någon stor förändring?


Förutom att gifta mig? Absolut inte. Det skulle vara att sluta förändra livet i så fall. Och att återgå till jobbet efter en härlig föräldraledighet. 


(null)



Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?


Två grannar och en gammal klasskamrat men ingen av mina nära vänner den här gången. 


Vilket datum från år 2017 kommer du alltid att minnas?


29 juli 2017 blev jag fru Amsby


Dog någon som stod dig nära?


Tack och lov inte


Vilka länder besökte du? 


Bara Sverige


(null)


Bästa köpet? 


Alla mina vackra bärsjalar! Några har jag sålt igen efter många timmars användning utan att förlora ett öre på det. Vissa kanske får stanna för alltid. De har gett mig många fina stunder, vackra bilder, avlastning, möjlighet att nå fina platser och ett nytt forum att hänga på. 


(null)

(null)
(null)


Gjorde någonting dig riktigt glad?


Massor! Alfred och Daniel mest hela tiden. Att få följa alla de små utvecklingsstegen ett barns första år. 


(null)


De första stegen, talet som kommer allt mer, pussar och kramar.


(null)


Fjällresan, utflykter, att få bli Daniels livskamrat. Det här har varit ett glädjerikt år!

(null)


Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017?


Jag saknar att känna mig stark och tålig. Det här året har kroppen fortfarande känts svag efter förlossningen. Magmuskeldelningen har varit kvar länge. Jag har legat på undervikt största delen av året och gör det fortfarande. Jag har haft ont, varit trött och haft mer problem med astman igen. En starkare kropp har jag saknat! 


(null)



Vad önskar du att du gjort mer?


Spenderat mer tid ensam med Daniel. Har helt enkelt inte orkat mysa på kvällarna när det äntligen finns lite tid för bara mig och annars är vi ju nästan alltid med Alfred.


(null)


Vad önskar du att du gjort mindre?


Tagit på mig extra ansvar på fritiden för till exempel byalaget, det har blivit lite mycket med både jobb, familj och yttre åtaganden.


Favoritprogram på TV?


Har bara tittat på två saker, Allt för Sverige och På Spåret. Episkt lite tv-tid i år!


Bästa boken du läste i år?


Lyssnat på massa talböcker men mer kvantitet än kvalitet. Läste om hela isfolket, häxmästaren och ljusets rike samt ... Alldeles nyss läste jag dock två riktigt bra böcker - Norra Latin samt Vi är en. De kan jag rekommendera, särskilt den sista!


Största musikaliska upptäckten?


Än en gång hänvisar jag till kören, i år har vi gjort en Bach-kantat och jag slås av hur roligt det är att sjunga klassisk musik!


Vad var din största framgång på jobbet 2017?


I är har jag känt mig lugnare, proffsigare och säkrare i min yrkesroll än tidigare. Jag har hittat nya bra verktyg och trots en rejäl och onödigt lång svacka under hösten i princip uppnåt årets mål. Känns som jag kommit förbi nybörjar-tröskeln vilket är väldigt skönt!


(null)


Största framgång på det privata planet?


Kanske att jag vuxit in i mammarollen då. Man utvecklas p sätt man inte märker själv men jag är säker på att jag tagit stora steg in i vuxenvärlden.


(null)



Största misstaget?


Nästa barn jag får ska jag vara hemma med i minst ett år. Allt gick väldigt bra trots allt, mycket tack vare en fantastisk sambo(numera make), men jag var inte redo att börja jobba igen när Alfred var nio månader. 


Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?


Det här har varit ett glatt år även om hösten bitvis varit tuff med diffusa sjukdomssymptom, trötthet och dåliga jobbresultat.


(null)


Vad spenderade du mest pengar på?


Bärsjalar 🙈


(null)


Något du önskade dig och fick?


Mina föräldrar till grannar! Än så länge bara på deras semester men det finns planer på en flytt i framtiden 🤗


(null)


Något du önskade dig och inte fick?


Nej


Vad gjorde du på din födelsedag 2017?


Vi var i Sundsvall och åkte skridskor på Sidsjön


Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?


Att jag var lite friskare


Vad fick dig att må bra?


Att skratta med Daniel och Alfred, att känna Alfred nära mig, att vara utomhus.


(null)


Vem saknade du? 


Mormor, hon känns så närvarande men jag önskar att hon på riktigt varit här och fick se Alfie växa upp. Jg inser dock att hon då skulle varit gammal och inte den starka kavata kvinna jag minns henne som. 


De bästa nya människorna du träffade?


Vi fick en ny tillgång till kören som kom in som ett härligt solsken, Eva-Maria är jag glad att jag fått lära känna! Dessutom min nya kollega Marie som tagit kontoret med storm på ett bra sätt 🤗


Mest stolt över


Att vi har en så fantastisk pojke, det känns som vi gjort någonting rätt! 


(null)


Högsta önskan just nu?


Kanske att vi inom 1-2 år kommer få ett till litet mirakel i familjen. 


Vad tänker du göra annorlunda nästa år?


Jag ska försöka krympa livet lite till. Jobba 85%, minska externa åtaganden, fokusera på familjen men försöka skapa tid till kör, simning och yoga. Saker som får mig att må bra och vara bra för andra! 


(null)




#1 - - Ragna:

Så många underbara bilder från året! :) Instämmer helt i känslan att inte känna sig redo att börja jobba vid 9-månaders ålder!