Nyårslistan


Nu är det fjärde året jag fyller i listan vid årets slut och det blir bara roligare och roligare. Tänk så mycket som hänt sedan jag började blogga! 

Såhär skrev jag t.ex 2013:

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?

Ja, jag blev sövd och opererad. Det var lite spännande. "Det kommer snurra lite nu" sa narkosläkaren. Undrar hur det känns, tänkte jag, och sekunden efter; åh, såhär! medan rummet gungade och jag somnade sött.

Sen gick jag för första gången på stick-caféer, stickade flerfärg efter eget mönster, var med på stick-LAN och en massa annat som är roligare än korsbandsoperationer.

2014

Massor! Bland annat sjöng jag en riktig konsert i kyrkan. Det trodde jag inte i början av året :-). Dessutom fick jag mina illustrationer utgivna i en riktig bilderbok! 

2015

Sprang 28km! Och red gymkhana =). 

Hahaha, det här är ju iiiingenting emot i år :-D

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut? Födde ett barn!!! Ammade ett barn! En hel del andra mamma-relaterade saker :-).



 

 

Genomdrev du någon stor förändring? Hrm, jag födde ett barn = blev mamma = största förändringen i mitt liv!



 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Förutom min bästa vän Rebecka så har jag numera en hel drös mamma-kompisar som fick barn i år. Det blir lätt så när man blir förälder :-). 

 

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas? Med risk för att tjata... 1 juli, dagen då Alfred kom genom en häftig förlossning vi aldrig kommer glömma.

 



Dog någon som stod dig nära? Vår närmsta granne och Daniels mormor. Den senare hade jag visserligen aldrig träffat men det var ändå Alfreds gammelmormor som han aldrig fick träffa.


Vilka länder besökte du? Tyskland under Berlin-resan med kören.

 



Bästa köpet? Astma-nebulisatorn, bärselen, bärsjalen, slacklinen, bröstpumpen, kånken, bilbarnstolen. Har säkert glömt massor av bra grejer men det här är alla saker jag glädja åt varje gång jag använder dem.



 

Gjorde någonting dig riktigt glad?  Jag har varit glad mest hela tiden. I Berlin med kören och under Händels Messias. När Alfred kom. När han är glad, eller gullig, gör något kul eller bara sover. När vi träffar andra. När vi varit i Skåne. På dopet när nära och kära samlades. När jag promenerat under vackra himlar. När jag odlat och skördat.


Saknar du något under år 2016 som du vill ha 2017?
Hade jag fått frågan under våren kanske jag hade sagt "självförtroende och lugn på jobbet" (även om det var en bra säsong). I höstas hade jag kanske svarat "att få duscha, gå på toa, ha händerna fria". Nu kan jag bara komma på en så banal sak som pengar. Inte för att det är krisigt ekonomiskt men det ska bli skönt att tjäna mer än man gör av med igen. På det stora hela har jag allt jag kan önska och mer därtill.



Vad önskar du att du gjort mer?  Målat akvarell, men det har jag inte haft tillräckligt mycket dötid till. Skrivit vykort. Läst böcker.



Vad önskar du att du gjort mindre? Hehe jag kopierar förra årets svar rakt av"slösurfat på Facebook förmodligen. Men det kan vara väldigt avkopplande ibland!"


Favoritprogram på TV? Konstnärsdrömmar, Husjägarna, På spåret, Allt för Sverige.



Bästa boken du läste i år? Förra året svarade jag Brobyggarna. Nu lyssnar jag på resten av serien och den är också bra! I övrigt har det blivit många bra barnböcker, Ljusets rike av Margit Sandemo och en hel radda talböcker.

 

 

Största musikaliska upptäckten? Att sjunga Händels Messias! Sen har jag fått en skiva med barnlåtar som har humla gulliga texter och trevlig musik till. 

 



Vad var din största framgång på jobbet 2016? I år handlade det mest om delegering, men även det gör säkert att man växer.



Största framgång på det privata planet? Jag har vuxit enormt mycket i rollen som förälder. Blivit effektiv och väldigt ansvarstagande, kärleksfull och självdistansierad. Dessutom har jag, genom nya mediciner, fått mycket bättre kontroll på astman. Det måste väl vara en framgång?

 



Största misstaget? Vi åkte till Ö-vik en dag och insåg sen att ingen av oss egentligen velat åka - det var ett misstag om än litet... råkade beställa en värdering av huset som kanske inte var nödvändig men kostade pengar ändå. Rensade bort mina morotsfrön med ogräset. Känner jag kan leva med samtliga missar!



Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare än ni har jag nog aldrig varit!

 

 

Mest stolt över? Att jag har burit en unge i magen, fött ut honom vaginalt (därmed inget ont om de hjältar som föder genom kejsarsnitt), varit hans mamma. Gud vilken stolt mamma jag är!

Högsta önskan just nu? Att jag får vara med om det fantastiska fler gånger och att mina föräldrar får köpa ett hus/semesterhus häruppe.



Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  Börja jobba igen, och hela tiden försöka ha rimliga mål kring vad jag kan hinna och orka.