... obligatorisk lista

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? - Massor! Bland annat sjöng jag en riktig konsert i kyrkan. Det trodde jag inte i början av året :-). Dessutom fick jag mina illustrationer utgivna i en riktig bilderbok! 

Genomdrev du någon stor förändring? - Eh JA! Två flyttar, examen, jobb, slutade på gymnastiken. gjorde slut med Axel, skaffade hund. - bland annat.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? - Neeej, tror inte det, inte någon av de närmaste åtminstone.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? Jag är så dålig på datum :-/ Kanske 8/11 när jag hämtade Dante då.

Dog någon som stod dig nära? Ja, min underbara mormor (fortfarande svårt att fatta det) och några månader senare även farfar.

Vilka länder besökte du? England med skolan i våras. 

Bästa köpet? - Dante förstås! 

Gjorde någonting dig riktigt glad? - Vännerna på Slu, stickcaféet, kören och familjen förstås. 

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? - Bra rutiner

Vad önskar du att du gjort mer? - Det har varit mycket av allt känns det som. Jag är faktiskt rätt nöjd.

Vad önskar du att du gjort mindre? - Lite mindre ångest och grubblerier hade inte varit fel.

Favoritprogram på TV? - Allt för Sverige skulle jag tro, fast kan ha glömt något bra från i våras då. Bästa dokumentären var "Gymnasten som lärde sig gå". Den borde alla se!

Bästa boken du läste i år? Skulle kunna vara "Stannfåglarna". Har dock läst så mycket bra, en hel del kära återbesök och lite nytt. 

Största musikaliska upptäckten? - Får väl säga Urkult där, även om jag mest minns akrobatiken i efterhand. Eller kören! Mika är också en stark kandidat i den kategorin. Väldigt musikalisk och en trevlig upptäckt :-)

Vad var din största framgång på jobbet 2014? Att få provanställning bara dagar efter examen och sen fast jobb 6 månader senare.

Största framgång på det privata planet? - Att på egen hand tagit mig ur ett destruktivt ätmönster, gå upp de 7 kilona undervikt (och lite till) och säga nej till allt som får mig att må dåligt, i förmån till sånt som får mig att må bra.

Största misstaget? - Ibland känns det som att det var ett misstag att göra slut med Axel, men jag tror det behövdes för att jag skulle bli stark igen. Istället ligger nog borttappade saker och feltänk på jobbet högt upp på listan.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Ledsnare tror jag. Eller kanske inte. Upp och ner som vanligt är nog mer korrekt. Året har haft så många höjdpunkter och ett så bra slut att jag mest kommer glömma allt det glada.

Vad spenderade du mest pengar på?  - Generellt: Mat. - Specifikt/vid ett tillfälle: Dante.

Något du önskade dig och fick? - Ett jobb, en hund, ett badkar och ett piano.

Något du önskade dig och inte fick? - En doktorandtjänst i Umeå/Kenya.
-Ett hus tillsammans med Axel (lika bra så här i efterhand)


Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Åt frukost i Umeå med bästa vännerna och tog en stillsam dag därefter.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? - En visshet om framtiden i början av året och en stabilare kärleksrelation.

Vad fick dig att må bra? - Vänner, att fatta stora beslut och känna att jag gör rätt, en toppenbra arbetsplats och en mjuk liten valp.

Vem saknade du? Mormor och Axel.

De bästa nya människorna du träffade? - Oj det är en lång lista. Kan börja med Manuel (Luftakrobat och vän), Mika, Sanna och Jonas med barn och Magdalena med barn, Catrin, Maria och alla ni andra underbara körvänner, stickgänget, mitt arbetsteam på Norra, vännerna i Backe och så lite slu-kamrater som jag fick äran att komma närmare på Englandsresan. Det har varit ett år med många nya vänner helt enkelt! 

Mest stolt över? - Att jag är modig nog att låta livet förändras, trots att jag egentligen är i stort behov av trygghet. Modig nog skapa ta kontakter, och bryta kontakter. Modig nog att gå min egen väg, ibland emot andras viljor. Modig bog att pröva sådant jag ännu inte kan.. Ja, att jag är modig helt enkelt.

Högsta önskan just nu? - Får man säga fred på jorden? Näst efter det kommer "att jag får barn och hus i framtiden" och därefter "att jag lär mig hantera astman en gång för alla". 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Leva ett mindre kringflackande liv och fokusera på Dante mer än på egna (påhittade?) bekymmer. Resten får framtiden utvisa, men hoppas på att kunna börja träna regelbundet igen till årsskiftet åtminstone.

#1 - - Agneta:

Ett händelserikt år du haft och jag är själv så tacksam för att du ville illustrera min text i vår gemensamma debutbok! Glad att få gjort din bekantskap! Önskar dig nu ett riktigt GOTT NYTT ÅR Sara!