Listigt värre

Året är snart slut, och jag får äntligen anledning att fylla i en av de där roliga sammanfattande listorna som brukar cirkulera på olika bloggar :-) Kanske roligare för mig än för er, men läs om ni vill.

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?

Ja, jag blev sövd och opererad. Det var lite spännande. "Det kommer snurra lite nu" sa narkosläkaren. Undrar hur det känns, tänkte jag, och sekunden efter; åh, såhär! medan rummet gungade och jag somnade sött.

Sen gick jag för första gången på stick-caféer, stickade flerfärg efter eget mönster, var med på stick-LAN och en massa annat som är roligare än korsbandsoperationer.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Faktisk en :-)

Dog någon som stod dig nära?

Nej, tack och lov!

Vilka länder besökte du?

En hel hög! Polen med klassen, Danmark med gymnastikgänget, Uganda och Kenya för mitt Minor Field Study, Finland för att träffa Sarah och Estland vid samma tillfälle. Tre nya! Nu har jag varit i tretton länder om jag inte räknat fel.

Är det något du saknar år 2013 som du vill ha år 2014?

Vardagstid med Axel först och främst. Jag hoppas att vi kan flytta ihop snart. Dessutom saknar jag att kunna träna voltige och gymnastik på riktigt utan att bekymra mig för knäet.

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?

Förmodligen den 9:e januari när jag blev opererad, men jag är dålig på datum så det är tveksamt. Däremot minns jag säkert känslan av lugn och växtkraft i Bialowiezas urskog, att paddla runt Kullaberg och bli ett med havet, den soliga utflykten med föräldrarna till Österlen, glimtar från Afrika och andra små pärlor från året som gått.

Vad var din största framgång 2013?

- Karriärmässig framgång; kanske att ha utvecklats inom tecknandet och blivit anställd som illustratör med egen firma.
- Fysisk framgång; att ha tränat upp mitt knäskadade ben från sparris-smalt och nyopererat till att ha en ovanligt stark baksida lår och snart "good-enough" framsida.
- Inre framgång; att ha insett att jag är mycket mer än en stark träningstjej och att jag är precis lika smal, aktiv och värdefull när jag varken tränar 7-10 timmar i veckan, slår svårare volter för var vecka som går, tävlar och vinner priser som jag var för ett år sedan när allt det där var vardag. Det går att leva utan att träna (jättemycket hela tiden), det går att träna utan att tävla (typ), det går att tävla utan att vinna. Kanske har en bit kvar men jag är på rätt väg åtminstone :-).

Största misstaget?

Ett misslyckande är bara ett led i framgång, eller hur? Men att anmäla mig till riksskoogstaxen och sedan ge upp jobbet efter bara 14 dagar kändes onekligen misslyckat. Dessutom var det väldigt pinsamt att min första prissättning som tecknare blev dyrare än de flesta etablerade illustratörerna - men det redde ju upp sig och har blivit till en erfarenhet att ta med sig.

Bästa köpet?

Det blir svårt... Vad har jag egentligen köpt? En skinnjacka (fuskskinn) jag är glad för, och en telefon som förmodligen används mer än något annat jag köper. Pro-marker pennorna känns också som ett väldigt lyckat köp, och garnerna från Kenya förstås. Men någon vinnare kan jag nog inte vaska fram.

Vad spenderade du mest pengar på?

Alltid mat och hyra, därefter resor inomlands (i år även utomlands men Afrika fick jag stipendie för). I övrigt-kategorin har jag lagt en del pengar på stickor och garn, och sen går det alltid mycket till mediciner och läkarbesök, trots högkostnadsskyddet och viss ersättning från försäkringsbolag.

Gjorde någonting dig riktigt glad?

Gladast blir jag av de små sakerna. Mina glada, duktiga voltigörer, pepp från gymnasterna, kramarna från Josefin, pyssel med föräldrarna, utbytet med alla stickerskor i Sverige och Afrika, uppmuntrande kommentarer och att få somna bredvid Axel. Extra glad har jag också blivit av att mötas av vackra Alnarp i vårblomning, av att Emma och Emil sa "JA", av bergen kring Chepareria och första isen på nydalasjön.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2011?

- Pick-me-up song av Maria Mena
- On my way av Philip Collins
- Lindansaren och Stjärnorna som föll av Mikael Wiehe

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Både och skulle jag tro. Det har varit så mycket tunga periodet med rehab, astma, Axel i Mora och hemläntan från korta och långa resor. Dock har jag upplevt så många härliga och roliga saker under tiden att jag inte velat byta bort det för någonting!

Vad önskar du att du gjort mer?

Ingenting, jag behöver verkligen inte mer av någonting. Inte ens lugn och ro (har nog aldrig vilat så mycket men ändå varit så trött). Året har varit så mycket redan som det varit.

Vad önskar du att du gjort mindre?

Bekymrat mig kanske. Över om knäet någonsin kommer bli bra. Över hur jag ska berätta om astman. Över hur det går i skolan. Över vad som ska hända med mig och Axel. Över hur det ska gå i Afrika. Över försöket i Afrika. Över företaget. Över framtiden.

Blev du kär i år?

Jag blir alltid kär när jag träffar Axel.

Favoritprogram på TV?

Utan inbördes ordning

- Bygglov
- Allt för Sverige
- Skavlan
- Mästarnas mästare
- Så mycket bättre
- På spåret
- Downton Abbey
- Hjem

Bästa boken du läste i år?

 pågående bok känns alltid som bästa bok... Just nu läser jag "Anne på Ingelside". Tidigare har bland annat "Livets aviga och räta", "Sigmund härskaren", "Analfabeten som kunde räkna", "Der rote seidenschal" och "Sommar utan män" gett mig inspiration och glädje. Roligaste läsningen var nog ändå boken som bästa Peckiss skriver. Snart färdig att se fram emot!

Största musikaliska upptäckten?

Maria Mena, utan tvekan!

Något du önskade dig och fick?

- Stipendium för afrikaresan
- Illustrationsuppdrag (vågade jag knappt önska men fick ändå)
- Den fina lägenheten i Umeå

Något du önskade dig och inte fick?

Det skulle väl vara att bo med Axel då. Men det blev ju bra som det blev ändå.

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?

Jag fick tårta och middag hemma hos Cecilia. Dock var vi trötta den 1 januari efter ett väldigt lyckat nyårsfirande på herrgård med mycket trevligt folk natten innan.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Ett helt knä och rena luftrör skulle ju inte varit fel...

Vad fick dig att må bra?

Alla kompisar, nya som gamla, och ensamtid i fin natur.

Vilken kändis var du mest sugen på?

Eh, hur menar de där? Sugen som i tänd på? Jag önskade att jag fick vara en i gänget i mästarnas mästare och beundrade Lill Lindfors, Jonas Gardell och Anna Lindqvist. Längre än så sträcker jag mig inte :-)

Vem saknade du?

Axel

De bästa nya människorna du träffade?

Sarah, Daria, Niko och Jaan i Alnarp, Cecilia som jag lärt känna på hennes blogg, Colins, Titus och folket i Kinangop (inkl. vårt härliga resesällskap) i Afrika. Om jag träffat flera nya bekantskaper som jag numera umgås med så ingår de också, men känns redan som gamla kära vänner :-)

Mest stolt över?

Att jag hela året sett möjligheter snarare än begränsningar (på det stora hela, undantaget svackor i humöret) och tagit mitt liv framåt med en sådan hastighet att jag knappt hänger med själv.

Högsta önskan just nu?

Oj, högsta önskan är ett stort ord! Jag måste väl säga fred och frid på jorden då, alltså att alla krig mellan folkslag, mellan männikan och naturen, mellan grannar, klasskamrater och inte minst mot oss själva får ett snart slut!

Andra, undrordnade, önskningar är:
- Att jag får en doktorandtjänst eller jobb på skogen i skolan eller ett trevligt jobb där jag får använda det jag är bra på efter sommaren, och att jag får besked om det redan till våren. (Mkt att önska, jag vet)
- Att jag och Axel flyttar ihop till hösten.

- Att mitt knä blir helt bra i slutet av januari och att vi får rätt på medicinen så jag slipper få astmaanfall titt som tätt.