Magi đŸŒș

Den hĂ€r dagen - som en gĂ„va - alldeles förtrollad 

(null)

Söndagen den 16 juni stod det "Turridning med Jennifer" i kalendern. Hade jag peppat inför det? Jaaaaa ❀ Jag hade lĂ€ngtat efter den hĂ€r utflykten, bara vi tjejer, sĂ„ mycket att jag hade stĂ„tt ut med regn, Ă„ska eller kallgrader. Vi skulle ivĂ€g utan barn och bara rida, prata, fika, kĂ€nna oss fria. Klockan sex slog jag upp ögonen, alldeles klarvaken, i en vĂ€rld sĂ„ osannolikt drömsk och juni-vacker. Det var som att stiga in i en Bullerby-saga. 

(null)

Vi hade tid för en lugn morgon. Den Ă€gnade jag och barnen Ă„t frukost i godan ro, lek med bilar och sedan kastade vi oss ut i finvĂ€dret. En picknick-ryggsĂ€ck fick Alfred med sig för sĂ„ ska det vara om han fĂ„r vĂ€lja. Det fĂ„r han sĂ„klart! 

(null)
(null)
(null)

Vid lekstugan höll vi pĂ„ att fastna. Det Ă€r ju sĂ„ mysigt att fika pĂ„ nya altanen. Dock lockade picknick-stubbarna vid spĂ„ret ocksĂ„, som tur var för Dante som vill ha sin morgon-runda. I en huj for Alfred ivĂ€g pĂ„ cykeln och pĂ„ min rygg studsade en bubblande pigg och glad lillasyster. 

(null)
(null)

Det var sĂ„ perfekt! VĂ€dret. Lugnet. Allas goda humör. Maskros-Ă€ngen. Ljuset. "Bor jag sĂ„ hĂ€r? Är det hĂ€r mitt liv? FĂ„r man ha det sĂ„ bra?" 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Pappan fick sovmorgon Ă€nda tills nio. Vaknade chockad över att ha sovit sĂ„ lĂ€nge. Det kĂ€ndes Ă€ndĂ„ bra. Han skulle hĂ„lla stĂ€llningarna medan jag var pĂ„ rymmen. NĂ€stan hela dagen skulle det visa sig! 

(null)

SĂ„ Ă„kte vi till VĂ€stanĂ„, Jennifer och jag. Bara att fĂ„ sitta i bilen, Ă„ka genom sommarsverige, prata med en vĂ€n, det kĂ€ndes sĂ„ lyxigt! Vi landade pĂ„ en vacker gĂ„rd i god tid innan elva och började med en fika med underbar utsikt. 

(null)
(null)
(null)

Sen snĂ€ppte vi upp idyllen ett steg till. SvĂ„rt att tro att det Ă€r möjligt, inte sant? Men tĂ€nk dĂ„ att fĂ„ gosa mot en mjuk pĂ€ls, dra in doften av hĂ€st, borsta mysa och titta in i de dĂ€r bruna ögonen. Gunga fram pĂ„ en bred trygg rygg. Utan brĂ„dska. "Jag antar att vi rider i en timme ungefĂ€r" sa jag hemma och trodde pĂ„ mig sjĂ€lv. Men det fanns ingen klocka. Ingen tidsplan. Ingen stress. Vi fick tid att skritta runt och lĂ€ra kĂ€nna hĂ€starna medan de tre vi skulle rida med gjorde sig klara. Sen stannade tiden helt medan vi red fram genom hĂ€pnadsvĂ€ckande natur. Ängar fulla med smörblom, hundkex, Ă€ngsklocka, midsommarblomster och förgĂ€tmigej. Grova granar och aspar med tickor. Sluttande nipor och slingrande stigar. Jag hade velat ha en kamera i ögonen! Min lĂ„g tryggt i vĂ€skan pĂ„ ryggen. 

(null)

NÀr vi plötsligt kom till en bred Ä - som vi skulle över - sÄ var jag tvungen att lirka ut den ÀndÄ! Idyll-mÀtaren slog liksom i taket. Det Àr stunder som denna jag kan leva pÄ lÀÀÀÀÀnge.

(null)
(null)

Min hĂ€st pĂ„minde lite om Alfred. En vacker slank och stark nordsvensk. OtĂ„lig, pigg, svĂ„rt att stĂ„ stilla. Alldeles genomsnĂ€ll. Ganska mycket vilja. Jag fick en skenande galopp pĂ„ en bred och fin stig nĂ€r vĂ„r guide gav kommandot "hĂ€r kan vi öka tempot". Mina tydliga och allt strĂ€ngare signaler för att stanna - alltsĂ„ tyglar, sits och röst - gav han sjutton i. Jag kunde inte lĂ„ta bli att njuta. Med en kĂ€nsla av att jag skulle bli utskĂ€lld. SĂ„ blev det inte! SĂ„ snart de andra försĂ€krat sig om att jag var lugn och okej skrattade de bara. "Tarzan gillar fart". SĂ„ kom vi fram till VĂ€stanĂ„fallet med ro i sinnet och adrenalin i blodet. 

(null)
(null)
(null)

Det var mĂ„let med ridturen och hĂ€r vĂ€nde vi tillbaka. Red samma vackra led tillbaka. NĂ€r den breda mjuka stigen nĂ€rmade sig pirrade det i min mage. VĂ„gade de slĂ€ppa ivĂ€g oss igen? Jajemen! Nu brydde jag mig inte om att försöka hĂ„lla igen. IstĂ€llet fick Tarzan spring. Oj sĂ„ han flög ivĂ€g! En stund var det snudd pĂ„ sken-galopp men nĂ€r han mĂ€rkte att han fick galoppera lĂ€t han mig sakta tempot och vi rusade tillsammans genom skogen. 

(null)
(null)

Vi kommer sĂ€kert kĂ€nna av utflykten bĂ„de hĂ€r och dĂ€r imorgon. Kanske allra mest i sjĂ€len ❀ I tre timmar var vi ute. Klockan hann bli halv tre innan vi landade vid vĂ€stanĂ„fallet igen. Den hĂ€r gĂ„ngen med bil, för att Ă€ta vĂ„r picknick-lunch. 

(null)
(null)

Jag landade hemma vid middagstid. VĂ€lkomnades av en glad pojke och doften av grillat. Fick kramas, bada pool, hoppa studsmatta. Fick en nyvaken Svea vid bröstet. Det Ă€r fint att fĂ„ smita ivĂ€g - och underbart att komma hem igen. 

(null)
(null)
(null)