... och där kände jag mig så oändligt lycklig


Det var en seg och mulen dag i juli. Jag vaknade ovilligt trots att klockan var halv åtta. Ville helst vara ifred och påta och pyssla. Hela förmiddagen fick jag det också. Rensa potatisland och måla redskapsbod. Under tiden var Danne inne och packade matsäck. Han hade nämligen en utflykt på lut! 

(null)
(null)

Jag var kanske inte så pigg och peppad från början. Svea hade precis sovit och skulle sitta nyvaken i bilen. Vi hade inget mål utan skulle snirkla mot Bredbyns, för där har vi inte åkt så mycket innan. I bilen låg både badkläder och Alfie-cykel och lite av varje man kan behöva. 

(null)
(null)

Redan efter 45 minuter stötte vi på en sandstrand som såg trevlig ut. Det var inte strålande solsken visserligen men det närmade sig lunchtid och små ben ville rastas så vi stannade ändå. Det gjorde vi rätt i! 

(null)
(null)
(null)

Vi hann både äta, cykla, bada och gå-träna innan myggen och blodiglarna blev för närgångna. Blöta och nöjda hoppade vi in i bilen igen. 

(null)

Några få minuter körde vi. Sen ropade jag stopp. För på min sida låg en fin hembygdsgård med en parkering full av bilar och en gård full med folk. Kanske var det auktion? Eller uppträdande? 

(null)

Det visade sig vara hembygdsdagar med en gubbe som berättade om förr på ett så initierat sätt att jag länge trodde han hade samlat byborna för att dela ut dagsverken och skriva ner regler om bestraffning för de som inte uppfyllde sin plikt. 

(null)

Inte så väldigt barnvänlig kanske, men vi köpte hamburgare och lät Alfred, som inte varit sugen på kycklingsallad, äta sig mätt innan vi åkte vidare. 

(null)
(null)

Svea fortsatte sin gå-träning mellan bänkarna och var väldigt nöjd at vi stannade så ofta. 

(null)
(null)
(null)
(null)

Därefter däckade tultaren och sov och sov och sov. Hon fick därför inte uppleva Bredbyn. Vi andra stannade vid en lekplats och rastade snabbpojken lite till innan det var dags att snirkla hemåt. 

(null) 
(null)
(null)
(null)

Alldeles nära kyrkan låg lekplatsen och den passade vi också på att kika på. Killarna tittade till och med in, men jag nöjde mig att ta bilder och hålla mig nära Svea. 



(null)

På andra sidan sjön låg ett berg som jag blev sugen på att bestiga, men det får bli en annan gång. Nu styrde vi istället mot grundtjärn och spanade efter små guldkorn efter vägen.

(null)

Och plötsligt låg det där. Det lilla paradiset 🌞 Fast det visste vi inte när vi svängde av vid en badplats-skylt i myckelgensjö. 

(null)

Sandstrand, brygga, gungor, bord och leksaker. Långgrunt. Vackert. Sol som tittade fram. 

(null)
(null) 
(null)

Vi badade och lekte. Gungade och åt. Lekte mer och badade lite till. 

(null) 
(null)

Alfred älskade att han kunde hoppa från bryggan ner i det knädjupa vattnet. Svea frös och fick stanna på land men där hade hon så mycket att göra så det gjorde ingenting. 

(null)
(null) 
(null) 
(null)

Super-pappan såg till att alla hade det bra! 

(null)

När alla utom Svea hade blött ber sig, magarna var fulla med matsäck och skorna fulla med sand, så tyckte jag vi kunde gå en promenad. 

(null)

Okej, litegrann ville jag ha en anledning att få sjala upp i fin miljö och få med mig några snygga sjal-bilder. Fast det skulle bli skönt att promenera lite också. 

(null) 
(null) 
(null) 
(null)

Himla tur det, för annars hade vi inte förstått riktigt huuur bra ställe vi hittat! För utöver stranden fanns det en sagostig, som ledde rakt in i en verklig idyll. 

(null) 
(null) 
(null)

På mjuka stigar under vacker tallskog gick/cyklade vi från trägubbe till trägubbe, var och en med en liten historia att berätta. 


(null) 
(null) 
(null)

Efter en stund blev terrängen sluttande, vi hade kommit till en rullstensås med ett gytter av gråa små stugor från sagofigurernas tid. 

(null) 
(null) 
(null)

Alla husen var öppna så att man kunde titta in och berättade även de sin historia. 

(null) 
(null)

(null)

Längst ut på den smala udden fanns både grillplatser, ved och nya fina strandremsor. En helt perfekt plats för en tältnatt eller en heldagsutflykt! 

(null) 
(null) 
(null)

När vi kommit så långt var båda barnen trötta och det var hög tid att åka hemåt. Men den här platsen gjorde mig så oändligt lycklig! Hit åker vi tillbaka och tar med oss både tält och grillkorv. 

(null)
(null) 
(null)


Sista biten fick jag böra Alfred i sjalen. Alltid lika mysigt. Efter en stund fick jag Svea i armarna också, så att Danne kunde bära den betydligt otympligare cykeln och kameran. Jag laddade med gos innan jag satte mig bakom ratten och styrde hem oss igen. Från ett litet paradis till ett annat ❤️

(null) 
(null) 
(null)