Hälsningar en sommarnatt

Nu kör vi ett sånt där mitt-i-natten inlägg igen. Jag somnade under en ovanligt sen nattning (efter nio) och vaknade igen av att 1. Jag var hungrig, 2. Daniel snarkade, 3. Rummet var jättevarmt. Så nu äter jag lite kvällsfika och vädrar ut rummet en stund. Sen ska jag leta upp mina hörlurar :-). 

I det här rummet, i det här söta huset, sover vi inatt (null)
(null)

Nu är vi i fjällen och det känns så himla bra! Vi har åkt ifrån värmeböljan och landat i härligt svensk sommar med 17 grader och växlande molnighet. Faktiskt en lisa för både kropp och själ! Men den där kroppen håller ihop riktigt bra! Ändå har jag utmanat den litegrann två dagar i rad. Gårdagen såg nämligen ut så här: 

- Handlade inför cirkus och fjällresa
- Packade
- Kort gym-pass följt av bad
- Cirkus på kvällen 

(null)

 Cirkusen blev rolig och lyckad i år igen. Det fläktade gudskelov lite för annars är 34 grader knappast att leka med. 12 barn fick prova lite av varje och verkade nöjda och glada. Vår pluttunge var med hela tiden. Yngst men frimodig som vanligt. Härmade, tog för sig och gjorde sitt bästa för att lyda och stå i kö (det sistnämnda var största utmaningen). Trots att jag lyfte och höll barn, slog kullerbyttor och stod på händer var kroppen inte alls så öm på kvällen. Jag tror att det jag upplever som "ont" just nu mest är bebisens tryck på diverse nerver och organ. Hon ligger inte fixerad än utan snurrar och bökar runt förskräckligt därinne. Tror hon hade huvudet uppåt igen en sund idag, och låg på tvärsen lite senare. Det gör att det känns som jag svalt en sån där tung boll de har på gymmet. Det pressar på inifrån. Men bortsett från det funkar allt alltså bra just nu! 

(null)
(null)

Idag har vi spenderat en hel del timmar (typ tre) i bilen, men också hunnit med flera fina platser! Först stannade vi för kisspaus och promenad vid ett fint litet sjöläge bortanför Östersund. Här blev det stenkastning i vattnet och Danne briljerade i att kasta macka. 

(null)
(null)

Sen åt vi lunch på kretsloppshuset, ett obligatoriskt favoritställe! 

(null)
(null)
(null)
(null)

Där finns inte bara världens godaste mat (ekologisk, odlad på plats, hemlagad osv) utan också fina och inspirerande byggnader och trädgård. 
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Sallad i blå odlingslådor till exempel - så fint och smart! 

(null)

Så här ska min rabatt se ut nån gång...

(null)
(null)

En rosenträdgård med enbart härdiga sorter.

(null)

Sista biten till Vålådalen fick vi sällskap av två trevliga liftare från Nederländerna. De underhöll både Alfred och oss :-) Lillpojken kommunicerade för fullt trots att han såklart inte förstod engelska och de inte pratade svenska. Sen landade vi vid den gulliga lilla stugan vi hyrt. Det är ett litet gårdshus precis ovanför en liten liten camping. Där finns det en gullig butik med café och restaurang och en lekplats! Inte riktigt så orört och fjällnära som vi brukar eftersträva - men faktiskt riktigt lyckat med en tvååring på resan. 

(null)
(null)
(null)

(null)

Så snart vi packat upp och fikat lite invigde vi lekplatsen medan Danne fixade fiskekort. 

(null)

Sen blev det en första upptäcksfärd till närmsta vatten. Alfred som varit härligt pappig hela dagen fick åka på Dannes axlar. 

(null)
(null)
(null)
(null)

Sen sprang han själv på stigen när Daniel fiskade ända tills krafterna tog totalslut och han nästan höll på att somna i pappas famn på väg tillbaka. 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Han slocknade när vi lagade mat och vi fick väcka honom vid sextiden. Sen kändes det lika bra att göra en utflykt till på kvällen för att hitta tillbaka till tröttheten. Först tänkte vi gå upp på Kläpphögarna, men vi insåg att bilresa + berg + bilresa igen var aningen ambitiöst. Därför åkte vi tillbaka till lekplatsen och Danne for vidare till ett nytt fiskeställe. Vid gungor och rutschkana lekte Alfred och jag lite till, nu med barn från campingen. Sen gick vi samma Stig som innan fast pt andra hållet, ända tills den tog slut. Det blev en bra och fin runda och vi kom hem precis samtidigt som storfiskaren (som såklart släppt tillbaka den digra fångsten och därför kom tomhänt hem). 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Vill inte somna vill inte somna sa Alfred på kvällen, men efter lite mat, facetajm, bus, saga, mer mat, mer saga och tillslut påtvingat mys slocknade han ändå. 

Nu ska jag tillbaka till sängen och förhoppningsvis sova gott resten av natten :-)