Dan före dan!

Det är kväll. Alfred somnade snabbt i sin säng. Efter ännu en härlig dag med alla kära. Lilla familjen. Faster, farmor och farfar. Morbror, mormor och morfar. En hel hög kompisar.

(null)
(null)

Han har varit med om hela nedräkningen. Alla kalenderluckor. Pratet om tomten. Önskelistan. Granen. Lucia. Spänningen som byggs upp. Som nådde sin kulmen när älskade morbror och faster landade och gjorde livet roligt. 

(null)
(null)

För honom kunde det varit tillräckligt. Den där tomten är så diffus. Svårt för honom att konkurrera mot en rolig morbror! Snön ligger vit. Brasan värmer. Vi åker skridskor och äter god mat. 

(null)

Så ikväll har jag försökt svänga lite med ett trollspö och skapa den där jul-magin man minns som barn. Jag väntade medvetet med det sista pyntet. Granen. Några bonader. Doften av nejlikor och apelsin. Jag ville att julafton skulle vara något extra från det att han vaknar. Ni som läst Madicken förstår vilken känsla det kan ge när man vaknar och det plötligt är jul på riktigt! 

(null)

Tomten kommer tassa över trädgården och skymta genom fönstret. Lämna en säck med några klappar. Framför spisen hänger varsin morgongåva i strumpa. I mamma och pappas carport står en överraskning. 

(null)

Dagen har varit lugn men allt är nu klart. Till och med Sveas kofta! Danne har fixat skinka och gubbröra. Jag har kokat gröt och tillsammans med Alfred rullat chokladbollar. Anne-Marie har nog dragit det tyngsta lasset med mat-fix men imorgon fixar Alfred och jag lite sallad, brysselkål och prinskorv. Man ska ju få förmiddagen att gå också! 

(null)


Julen är barnens högtid. Men det är lite coolt också att få vara förälder och liksom arbeta "behovs the scenes". Jag njuter av sällskapet, musiken, ljusen, dofterna och snön. Ser nog fram emot julafton mer än ungarna i år faktiskt :-).