Kramat ut det sista ur semestern



Jag hann tröttna så enormt mycket på att vara förkyld - på regn - på att vara hemma med barnen. Men så vände allt tillslut! Några dagar in på sista semesterveckan fick jag ta igen lite förlorad tid. 

(null)
(null)

I onsdags åkte barnen och jag till Selsjön och slöt upp med härliga Emma och Olov. Vi tog några tag i kallvattnet... 

(null)

Fikade en stund på stranden... 

(null)

Pratade lite om sjalar...

(null)

Spanade på abborrar från bryggan och hade det på det stora hela väldigt trevligt. 

(null)

Sen bestämde vi oss för att vädret passade bättre för en cykelpromenad med småttingar i sjal. Emma fick låna smestersjalen Sandstorm och Alfred rejsade i branta backarna tills alla krafter tog slut. 

(null)
(null)
(null)

Innan vi skiljdes åt var planerna för nästa dag klara och vi kunde säga "vi ses" istället för hejdå ❤️

(null)

Tidig eftermiddag slöt vi samman hemma hos Helena och Ester, en liten del av härliga sjalgänget. I vätskorna fanns inte vara bärdon, utan mat och tält för ett nytt härligt äventyr tillsammans. 

(null)
(null)
(null)

En liten bit traskade vi, över Helenas vackra ägor, för att komma till vår planerade lägerplats. 

(null)
(null)
(null)
(null)

Vissa slår ner sina bo-pålar, andra placerar sjalhögen när man har landat. Här lades den vackra högen med handvävda tyger intill en underbar kåta i trä med tillhörande eldstad. 

(null)
(null)
(null)

(null)
(null)

Vi undersökte trummor, renskinn och kokvrå i den spännande kåtan innan det var dags att få igång middagen. 

(null)
(null)
(null)
(null)

Trots att äventyret börjar först vid tretiden hann vi med mycket under torsdagen. Hälsa på höns, kattungar och getter. Äta grillmat och hämta väskorna. Testa sjalar och slå upp tälten. Tillslut var klockan åtta och vi satte upp våra småttingar i varsin sjal för en nattningsrunda utöver det vanliga! 

(null)
(null)
(null)
(null)

Över brusande fors och genom sagolik skog gick vi. Barfota vandrade mitt sällskap. Själv gick jag i dyngsura skor. Jag trallade "i hjärtat av din boning får jag roooo, där himlen möter bergen vill jag bo". Olov somnade först. Sen däckade Svea. Endast Ester höll ut hela vägen. 

(null)
(null)
(null)

Jag sover så gott i tält. Bara en tunn fil mellan mig och rymden. Susande skogar utanför. En varm hund på ena sidan och en snusande lillflicka på andra. Svea har nog aldrig sovit djupare. Vid sextiden vaknade vi till en ren och nytvättad morgon. Efter lite tjuvstart på frukosten kikade ett huvud fram i kåtan och snart var alla vakna och igång. 

(null)
(null)
(null)

Mitt uppdämda behov av vänner, samtal och äventyr fylldes på som en tom bägare och jag drack törstigt av den upprymda semesterkänslan. Vi åt frukost med lekande barn kring benen. Drack kaffe. Delade erfarenheter. Sen gav vi oss ut på en ny runda med barnen i sjal. 

(null)
(null)
(null)
(null)

Tänk att allt det här har vuxit ur det lilla frö som det gemensamma intresset av att bära våra barn - av en eller annan anledning - började som! Magiskt, inget mindre än magiskt är det ❤️ Så tacksam! 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

När vi skiljdes åt vid elva-tiden hade all leda och besvikelse över senaste veckan runnit av mig. Nu hade jag semester på riktigt igen och tog med Alfred till Risö-badet för att rasta unge, svalka svettiga kroppar och fylla på med tillsammans-tid. 

(null)
(null)
(null)
(null)

Så kom semesterns sista helg. Solig och härlig. Vi åkte och badade hela familjen på lördagen, medan morfar satte lister i köket. En sup-bräda fick vi med oss och killarna paddlade på egna små äventyr mellan öarna. 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

En del av mig vill fortsätta ha semester. Fortsätta ha massor av tid till barnen, trädgården, vävningen, sena kvällar och lugna morgnar. Samtidigt grälar vi så mycket nu. Går på varandra här hemma. Vi behöver tillbaka till vår vardag med jobb och förskola precis som vi kommer kunna njuta av krispigt klara höstdagar när sommaren tar slut. Köket är nästan klart. Jag är nästan färdig med röda sjalen. Färdiga är vi allihopa, på olika sätt. 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Lek, njutning, sjalmys och äventyr däremot, det ska vi fortsätta med även efter semestern!