Principerna

Jag tror att många skulle kunna beskriva mig som "en sån som..." och nämna saker som: 

- Håller på med sånt där nära föräldraskap där man ska bära barnen och amma jättelänge och sova nära
- Ska vara så himla hälsosam och träna, äta nyttigt, leva hållbart med gumminappar och sådär.
- Är en utomhusmänniska som tycker att man inte ska sitta vid teven utan göra äventyr och utflykter hela tiden. 

(null)

Jag kan förstå om jag på blogg och sociala medier kan ge ett sånt intryck, för mycket av ovan nämnda stämmer ju! Förutom ordet ska. För jag har börjat inse att trots att jag går in mycket för allt jag gillar har jag väldigt få principer. Det märks extra tydligt nu när jag har två barn som absorberar det mesta här i livet! 

(null)

Innan jag fick Alfred var jag väldigt sugen på att få bära mina barn. Det kändes mysigt och praktiskt. En bärsele var målet. Som komplement till vagnen. Det blev ju lite till. Jag hade absolut kunnat klara mig med en sele, istället hittade jag ett sammanhang och en community och samlade på mig en massa sjalar. Vagnen hatade jag en period och jag vägrade vagn lika mycket som Alfred. Ett tag funderade jag på om "bära barn" hade blivit en princip. Jag kan gå händelserna i förväg och konstatera att så inte är fallet! 

(null)

Innan jag fick Alfred tyckte jag att det kändes bra och mysigt att sova i samma rum som barnen och fixade en vagga bredvid sängen. Mina barn skulle få komma upp i vår säng när de ville. Så hade jag en unge vid bröstet hela tiden och kände på det stora hela att samsovning ändå var bra och viktigt, skapar trygghet och att jag aldrig kommer tvinga ner mitt barn i en vagga. Ett tag funderade jag på om "samsovning" hade blivit en princip. Jag kan gå händelserna i förväg och konstatera att så inte är fallet! 

(null)

En hel del av sakerna jag hatade med Alfred gör jag gärna med Svea. Jag lägger henne ifrån mig. Går med både henne och Alfred i vagn. Låter henne sova i vaggan om det går. Samtidigt bär jag dem båda, ammar båda, tecknar med båda och försöker mig på tygblöjor. Det som kunde verka som en princip eftersom det var så mycket känslor i mitt beslut (aldrig vagn, hatar spjälsängen, aldrig låta mitt barn ligga ensam i onödan) var helt enkelt en anpassning till mitt barn. Istället för att fastna vid en metod försöker vi följa våra ungars och våra egna behov och ta enklaste vägen till ett harmoniskt liv.

(null)

Samma sak kan jag göra med mycket annat. Jag har hela tiden varit tydlig med att "jag behöver ingen teve". Det stämmer himla bra! På två år tittade jag i princip aldrig ens på playkanaler. Jag trivs med att blogga, sticka osv. Tillslut köpte Daniel en teve ändå, för att han ville ha det (helt okej såklart!). Hade "ingen teve" varit en princip skulle jag låtsats som att den inte fanns och vägrat att kolla på den. Gör jag det? Såklart inte! Jag tittar på barnprogram med Alfred både morgon och kväll och sätter gärna på ett program om jag behöver vila mitt på dagen när Alfred sover. Det är ju riktigt trevligt. Däremot vill jag begränsa tittande så gott det går och uppmuntra lek och pyssel på dagarna. Gärna ute i friska luften! Inte minst för min skull. Allt blir så mycket lättare och lugnare utomhus. 

(null)

Vissa saker önskar jag att jag orkat hålla stenhårt på. Leva ekologiskt och hållbart hade ju varit kanon för både vårt mående och jordens framtid, men det är ju så smidigt med köttbullar och falukorv! Så det blir små steg mot en allmän önskan. Andra saker släpper jag  snabbt. Jag tränar inte alls för att jag tycker att man borde utan för att jag mår bra av det, så vad och hur och hur mycket jag tränar anpassas blixtsnabbt efter förutsättningarna. 

(null)

Så vad vill jag säga med detta? Är det ett försvarstal? Kanske, litegrann, men främst vill jag försäkra mig om att ifall någon har känt sig lite trampad på tårna av mina inlägg om lyckliga familjen med närhet och utomhuslunch så kan du sluta med det! Jag lever mitt liv såhär eftersom det just nu funkar. Det här är vår enkla väg. Jag hoppas att jag inte dömer den som gör andra val efter sina förutsättningar. Istället hoppas jag att du hittat det bästa för dig! 

(null)

Till sist, här är några saker som jag tycker förenklar vardagen: 

- Nära och kära!!! Inte bara föräldrarna utan även grannar och vänner och alla eldsjälarna som arrangerar aktiviteter runt om i bygden. Underskatta aldrig omgivningens hjälpsamhet ❤️ Kag vill gärna att mina barn ska få växa upp med mycket människor omkring sig. 

- Håll nere antalet leksaker! Byt och göm undan och gör det möjligt att städa snabbt och enkelt. Få saker, enkel förvaring - det gör leken roligare för både vuxen och barn här hos oss åtminstone. Jag vill gärna att mina barn ska utveckla sin fantasi och kreativitet med få men genomtänkta saker.

- Gå ut när det urartar inomhus, helst tidigare! Jag vill gärna att mina barn lär sig uppskatta naturen och tycker om att hänga med oss på våra utflykter.

- Bärdon är inte i en sekt, det är i första hand ett fantastiskt hjälpmedel i vardagen även när man har ett barn som kan sova i vagn och ligga ensam. Jag vill gärna att mina barn ska få så mycket närhet de vill (och lite till). Dessutom är det trevligt att få gå på toa och dricka kaffe med händerna fria 👍

(null)

Nu ska jag återgå till kaffe, frukt och "Hela Sverige Bakar" samt min stickning (jag har ett barn som låter mig sticka 🤗). Alfred sover i vagnen och Svea i selen efter en promenad från kyrkis. Ha det fint!