Kapten byxlös och inbrottstjuven

I sommar tänker vi (eller kanske jag mest) försöka få Alfredblöjfri dagtid. Därför springer han numera utan byxor för det mesta 🤗 Oftast i t-shirt med hatt och skor, men även helt naken... 

(null)

... eller med solkläderna på. 

(null)

Himla praktiskt när stor del av dagens lekar handlar om plask i poolen och spruta med vattenslangen.

(null)

Det hände såklart att byxorna blir blöta, men ingen skada skedd! Jag tycker han gör det bra ☺️ Oftast säger han till när han kissar eller kissat. Ibland hinner han till och med förvarna. Mamma, kissa saaalen frågade han på den här rundan när vi var nästan hemma. Nej, kissa inte i sjalen Alfred, du får snart hoppa ner i gräset. Då höll han sig! Ändå en stor bragd.

(null)

Pottan har han numera dubbla känslor till. Den funkar bra på eget initiativ men inte om vi ber honom sätta sig där. Toan går inte alls. Därför har jag låtit honom ställa sig i duschen och kissa när vi är inomhus. Funkar jättebra. Han kan gömma sig bakom badkaret (gillar att vara lite dold) och kan välja att stå eller huka. Numera springer han ofta självmant in för att kissa, eller ut i trädgården. Känns som en framgång! 

(null)

Idag har vi haft en utflyktsdag, så då åkte blöjan på. Efter en lugn morgon (då jag äntligen hann sätta några rader potatis, bara hälften kvar nu) åkte hela familjen till resele där det var smådjursmarknad. Det var färre stånd än vi föreställt oss men Alfred sprang ivrigt mellan ankor, tuppar och kaniner för att titta och mata. Därefter lämnade vi av Danne hemma och åkte vidare till stan. Alfred passade på att ta en tupplur och kom fram utvilad. 

(null)

I parken var det cruising, Big Meet, och grannen Leif hade erbjudit Alfred (med mamma) att åka med i finbilen. Det hade han säkert älskat men det krockade med smådjuren så nu kom vi lite efter istället. Bland alla blanka bilar och finklädda människor hittade tillslut vår snälla granne. 

(null)

Dessutom kom Thor och Cheri dit så Alfred hade en rolig lekkamrat. Efter en stund slöt även Thors kusiner up. Vi åt korv, njöt av solen, lyssnade på musik och tittade på hundar, folk och bilar. Bra dag konstaterade jag, som är helt ointresserad av allt med motor. 

(null)

Den där blöjan kändes full när korv och Festis var slut och då åkte den av utan att vi tog på en ny. Vi fick visserligen byta byxor men därefter var Alfred alldeles nöjd med att springa blöj-lös. 

(null)

När Alfred tröttnat på vår lilla gräsplätt gick vi till lekplatsen och studsade bort sista springet i benen. 

(null)

Sen var vi väl värda en glass och en kopp kaffe på Café Petter innan vi satte oss i den varma bilen och åkte hem till Dante. Blöjan slapp han både på café och i bilen och det gick hur bra som helst. Väl hemma kissade han glatt på gräsmattan, så var det avklarat. 

(null)

Vad som däremot inte gick enligt planen var det där med att "komma hem till Dante". Vi hörde honom tveklöst innanför dörren, allt mer uppjagad, men kom inte in. Var sa Danne att den där nyckeln skulle vara? Jag letade och letade och letade men det är jag helt hopplös på så tillslut gav jag upp. Till min stora lycka hade Danne glömt stänga fönstret i tvättstugan, så med hjälp av en stege gjorde jag inbrott i vårt eget hus och kunde släppa ut vår hund i upplösningstillstånd. Alfred var förtjust: "mamma tättla stege, tooookit!" Nyckeln hade kära maken tydligen glömt lägga ut trots allt. Men det löste sig ju ändå! Jag stoppade en ganska trött unge i vagnen och gick en lång runda för Dantes skull. Satte talbok i öronen och berättade för Alfred att jag inte skulle prata med honom för nu skulle både han och jag vila. Det funkade sådär... tur att sjalen låg under vagnen så att vi kom hem utan större besvär! 

Vi är precis så trötta som vi ser ut
(null)

Någon mer sömn blev det inte den här dagen. Däremot lite vila på soffan med Pippi och därefter mat som pappan lagat, mysigt häng och pyssel i trädgården och ännu fler promenader. Blöjan slapp Kapten byxlös ända fram till läggning och varken sjal eller kläder blev blöta. Jag har absolut ingenting att klaga över! Just nu är livet faktiskt rätt lätt att leva ☺️ 

(null)
(null)
(null)