En bra kväll

Det är kväll. Vi har läst 5 pekböcker på pottan. Borstat tänder med "roliga ljud" bytt blöja med bara lite protester. Hämtat mammas telefon och Alfreds mjölk (lika viktiga!). Ligger i sängen. Han på min arm. Tutten i munnen. Vi läser Max potta och Alfred skrattar åt hunden. Vi läser Max bil och Alfred illustrerar hur barnen smäller, blir ledsna. Berättar att Max "lamla". Skrattar när de skrattar. Jag försöker med en Elsa Beskow men Alfred börjar frenetiskt bläddra i bokhögen. "Vill du läsa en annan bok?" "Nannaboooo". "Okej, den här då?" Han välter ner högen. "Pippi!" "Jaså ska vi läsa Pippi?" "Mmmmm" Jag hämtar Pippi och han lyssnar medan jag läser ord för ord. Pekar ibland i bilderna på ToTo (Tommy) NaNaNa (Annika) Gägg (ägget i Pippis hår) Bubben (lilla gubben) osv. När boken är slut vinkar han till Pippi. Jag släcker. Han gnäller lite. Jag sätter igång en podd för att kunna slappna av. Han hittar mjölkflaskan. Dricker upp. Gnäller lite till men ganska lamt. Lägger sig på tvärsen med huvudet på min mage. Somnar! Jag lyssnar på podden. Går igenom flödet på Facebook och instagram. Tar fram min bok och läser ett kapitel k telefonens sken. Lirkar mig ut. Han rör sig lite men fortsätter sova. 


Sedan dess har jag ätit kvällsfika med min bok och Dante som sällskap. Borstat tänder. Gått igenom en låne-sjal som ska skickas hem. Gjort ett yoga-pass. Ligger nu i min egen säng. Det är så här alla kvällar borde få vara! Inte senaste veckans tortyr till skrik-maraton! Det märks att plutten äntligen är frisk igen. 

Inatt ska jag få sova (Danne tar ansvaret) inför ny jobbvecka. Nu ska jag lyssna på sista boken i Rosengädsa-serien. Vet inte vad jag ser mest fram emot 🤗 (hehe jo förresten, lätt val! 😴)

(null)