Bildlös super-söndag


Idag har vi gjort så otroligt mycket. Alfred har varit ur-gullig. Vädret helt fantastiskt under förmiddagen. Det har varit sång och dans, finklädda barn, granar, middag, kramar och pussar. Inte en enda bild. Utom i mitt huvud förstås! Vi har i alla fall haft en härlig dag!  


Daniel tog ett långpass idag och åkte till stan redan strax efter sju. Alfred, Dante och jag hade en lugn förmiddag med en kall promenad (det var då himlen var så fin i rosa, lila och orange med en snöklädd dalgång under sig - overkligt vackert), snabbstädning och bus i sängen. Redan vid elva åt vi plättar, korv och kikärtor. Jag packade en väska och sen åkte vi på sov-tur i en timme. Allt för att vara redo för en massa bus och lek. 


Kören skulle nämligen sjunga på den årliga julgransplundringen på Vallaskolan. Alfred fick såklart följa men och barnvakt var ordnad. Både Ellen och Maja ställde upp med bravur. Så fort de kom in i rummet var jag mossig och tråkig. Jag kunde i lugn och ro öva sånger och prata med körgänget medan Alfie och tjejerna sprang i trappor, lekte med ballonger, tittade på låtsastomten vid granen och försökte krama andra barn (ja alltså bara Alfred då). 


Min lille gokille dansade, sprang runt, busade och lekte i flera timmar. Mot slutet höll han för öronen och ville mest leka i trapphuset så då började han nog bli trött på skränandet i aulan. När vi sjungit klart och jag sprungit lite trappor med Alfred åt vi kaka. Sen fick den lilla tröttisen hänga på min rygg en stund när vi dansade runt granen. Tre låtar behövde han för att piggna till och hålla igång sista kvarten.


Efter plundringen var vi bjudna på middag hos Lindblads. Det var skönt att komma till ett lugnt hus och få supergod mat serverad. Alfred fortsatte leka med tjejerna och jag fick prata lite i lugn och ro. Titta på mer dans i vardagsrummet. Lyssna på när barnen busade. Tillslut bära ut en supertrött kille som ville fortsätta kramas och leka. 


Jag trodde han skulle somna i bilen. Sen trodde jag han skulle somna i sjalen när Dante fick en välbehövlig kvällspromenad. Ändå höll han sig vaken förbi kvällsmat, facetajm, potta och två böcker. Därefter slocknade han en minut efter att lampan släcktes. 


Nu har jag alltså en liten stund i lugn och ro innan jag somnar. Ibland är det skönt att fylla dagen med aktiviteter och få en riktigt smidig kväll som belöning :-)