På andra sidan

Nu har min lilla tvååring haft en underbar dag. Firat lucia både hemma och på förskolan. Sjungit tillsammans med kompisarna och dansat i mitten av ringen.

(null)

Min trygga lilla pojke som är hemma med mig men inte ett dugg blyg i barngruppen. Som inte alls glöms bort utan glatt vinkas med i leken av stora och små. Som sjunger högst av alla och var först med att dansa. 

(null)

Min pojke som alltid har oss så nära nära när han behöver oss. 2,5 år och sakta men säkert på väg ut i världen. Idag har hans stolt förevisat sina båda hem för Eva-Maria och hennes två barn. Ja, för han bor ju lika mycket hos mina föräldrar som hos oss, och har lika många saker där. 

(null)

På andra sidan jorden, i varma och soliga Tanzania, växer många barn fortfarande upp utan sina föräldrar. Många mammor dör vid födseln. Ännu fler blir offer för sjukdomar. Små barn har små chanser att klara sig utan sina mammor, särskilt om de är sjuka när mamman dör. 

(null)

Vid mitt besök i Tanzania besökte jag ett underbart barnhem fullt av skratt och värme. Där bor barn tills de är ca 2 år gamla. Bor och älskas, matas och får vård. Blir trygga och starka små människor. Under hela tiden har de kontakt med en eller flera släktingar, som sedan tar hand om dem när de är stora och friska nog för att klara sig utan mammans mjölk och omvårdnad. 

Lucia året då jag var "på andra sidan ekvatorn"
(null)

Det är ett sätt att kunna ta hand om många barn under de mest utsatta åren, och se till att de får växa upp hos sin släkt därefter. De minns aldrig att de bott på barnhem, men de får en bra start i livet. 

(null)

Jag väljer att stödja denna verksamhet, en av många som skapar en bättre värld. Jag tror att en bra start i livet ger ringar på vattnet och jag vet att alla mina pengar kommer barnen till godo. Lisbeth och hennes man driver verksamheten som sin livsgärning och för det med flaggan i topp. 

(null)

Om du också vill hjälpa dem skapa en bättre värld i Tanzania kan ni ge er gåva till dem på http://www.musoma.se/420063948

Ha en fin lucia!