Nyårs-listan

Gott nytt år allihopa! Imorgon är det 2019. Jag fyller 30 år. Alfred blir 2,5 och kommer sluta amma. Svea blir 4 månader och får börja med smakportioner. Jag får börja jogga och träna magmuskler efter 4 månader med målmedvetet post-graviditets-rehab. Min surf-fria vecka startar. Det här är alltså ett slut och en början kära läsare.

(null)

Idag har vi ätit nyårs-supé med mina och Daniels föräldrar. Bara stackars Danne jobbade och blev utan. Vi andra hade det mysigt och åt oss proppmätta! 

(null)
(null)

Nu sitter Danne och jag tillsammans, äter lite gott och summerar året i den traditionsenliga listan :-) 
  • Gjorde du något 2018 som du aldrig gjort förut?


Vardagliga saker bara.Jag gick på föräldramöte. Jag besteg ett berg med gravidmage. Jag bar två barn i sjal samtidigt. Jag ammade två barn. Små men viktiga framsteg :-).

 

(null)

(null)

(null)

  • Genomdrev du någon stor förändring?

Vi renoverade vårt badrum. Det var en ganska viktig förändring här hemma. Sen har jag människor omkring mig som förändrat sin tillvaro och därmed min. Tänker på mina och Dannes föräldrar som köpt hus nära oss. 


(null)

(null)


  • Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?


Grannar i kvarteret, i övrigt är ett par gravida men deras barn väntas nästa år.


  • Vilket datum från år 2018 kommer du alltid att minnas?


Sveas födelsedag såklart! Eller natt var det väl främst. 


(null)



  • Dog någon som stod dig nära?

 

En hund (dock inte vår) och fina Bolo som bodde i huset svärföräldrarna köpt. 


  • Vilka länder besökte du? 


Bara sverige 


  • Bästa köpet? 


Den här har jag tänkt lite på... man köper så mycket på ett år. En del saker blir ju extra bra. Badrummet med badkar blev ju superbra. Sandlådan har använts massor. Dubbelvagnen är jag tacksam för. Sveas sele var ett bra köp. Måste dessutom erkänna att teven var riktigt trevlig att ha här hemma. Alfreds räv känns också som en riktigt stark kandidat till bästa/viktigaste köp. 


(null)



Sämsta köpen var nog badrumsblandaren som är jättesvår att få en bra temperatur med och mina vinterstövlar som varit såååå mycket hårdare än de gamla. 

  • Gjorde någonting dig riktigt glad?


Sveas födelse såklart. Familjen! Att se mina favoriter tillsammans. Alltid familjen, vännerna, minnesvärda upplevelser och vackert väder. 


(null)

(null)

(null)

(null)

  • Saknar du något under år 2018 som du vill ha år 2019? 


Min "vanliga" kropp har jag saknat. Alltså en icke-gravid och inte förlossningspåverkad kropp, normalfungerande. Att kunna springa igen och träna normalt. Det ser jag fram emot! 


(null)


  • Vad önskar du att du gjort mer?


Tältat! Uteliv. 


  • Vad önskar du att du gjort mindre? 


Kanske skällt på Dante. 


(null)

(null)

(null)


  • Favoritprogram på TV?


Har ju mest kollat barnprogram och tycker att Lassie och Elsa är två trevliga. 


  • Bästa boken du läste i år?


Fastnade för en deckarserie om Ruth Galloway på storytel. 


  • Största musikaliska upptäckten?


När Alfred började sjunga barnsånger.


  • Vad var din största framgång på jobbet 2017?


En riktigt bra affär med supertrevliga markägare gjorde jag. Hoppas på fortsättning efter föräldraledigheten! 


  • Största framgång på det privata planet?


Måste ju säga Svea igen - jag har liksom skapat en alldeles perfekt liten varelse - slå det! 


(null)

(null)

  • Största misstaget?


Pass på den


  • Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?


Argare främst tror jag, på att kvinnor ska hålla på att vara gravida och jobba och vara allmänt bra trots att det är jättejobbigt. Kanske ledsnare under hormon-perioder under vintern, när jag var gravid och det hände så mycket på alla plan. Desto gladare hela sommaren och hösten. 


En till som haft mycket känslor det gångna året 

(null)

(null)


  • Vad spenderade du mest pengar på? 


Ett badrum! 


  • Något du önskade dig och fick? 


 Svea! Det var faktiskt önskan i förra årets lista, ett syskon inom 1-2 år. Att det dessutom blev en flicka, det var viktigare än jag ville erkänna. 


  • Något du önskade dig och inte fick? 


En bebis med mkt hår


(null)



  • Vad gjorde du på din födelsedag 2018?

Jag grillade uppenbarligen korv vid vindskyddet (enligt bloggen) och myste hos Lundquists. 


(null)


Det tycks i övrigt ha varit en ovanligt seg, trött och grinig dag trots trevliga aktiviteter.


(null)


  • Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?


Färre vinterförkylningar vore trevligt.


  • Vad fick dig att må bra?


Den soliga sommaren och att ha familjen omkring mig.


(null)

(null)
(null)
(null)


  • Vem saknade du?  


Min lillebror som är den sista i kärnfamiljen som vi träffar för sällan. 


  • De bästa nya människorna du träffade?


Jag träffade nästan inga nya, ett par grannar bara. Förutom den ständigt nämnda Svea då! 


  • Mest stolt över


Svea och Alfred såklart - underbara ungar! 


(null)


  • Högsta önskan just nu? 


Jag vill bara ha ett lugnt och skönt år tillsammans med lite roliga utflykter och sådär. 


Vad tänker du göra annorlunda nästa år?


  1. Sluta amma Alfred vid årsskiftet
  2. Ha en "surffri" vecka varje månad
  3. Försöka äta vegetariskt minst en dag i veckan 
  4. Inte vara gravid


Tack för ett fantastiskt år! Nu är jag redo för ett minst lika härligt 2019 🤗


(null)