Lugnet

Ni vet de där stunderna som infaller ibland, då man tänker undrar om jag någonsin kommer ha det så här bra igen. Där landade jag ikväll. I soffan, vid den tända granen, med sovande bebis i sjalen, en Jul med Ernst på teven och en stickning i handen. Alfred somnade på tio minuter ikväll, med mig och Svea vid fotändan. Ett stort framsteg! Redan klockan sju var vi nere igen och kunde lugnt slå oss ner och småprata med stickningen i händerna. Både mina och Sveas händer tills hon somnade. Hon är duktig på att gripa nu, vår tös! 

(null)
(null)

Den här julen blir nog den sista på länge då jag är så ledig. Jag är hemma med båda mina barn. Daniel jobbar ganska så luftigt men har ett schema så vi vet att han får de timmar han behöver. Både mina och Dannes föräldrar avlastar oss. Dante mår bra hos svärföräldrarna. Livet är fritt från stress och ångest. Vi oroar oss inte för vare sig ekonomi eller tidsbrist. Julen kommer vara lugn och relativt spontan, precis som dagarna som går. 

(null)

Trots att jag trivs med mitt jobb och ser fram emot alla år som kommer känns det som att det här måste vara den totala lyxen! Småbarnsåren delux (i positiv bemärkelse alltså). Åren som springer förbi så fort - barnen blir ju större precis hela tiden. 

Dags att få smakportioner snart? Undrar Svea.  (null)

Idag har Alfred tagit två stora kliv mot att bli storpojke. Först var han på sitt första besök hos frisören och skötte sig utmärkt. Frisyren är densamma som innan men nu är det slitna sommarhåret borta. Och på kvällen nattade jag alltså utan att ligga bredvid tills han somnat. 

(null)

Igår, efter en dryg nattning där Svea hann bli ledsen hos mina föräldrar, kände jag bara att nu är det nog. Jag vill inte vara beroende av andra vid nattningen längre. Svea är 3,5 månad nu. Alfred har hunnit vänja sig vid nya tillvaron. Nu ändrar vi nattningsrutinerna! Så idag pratade jag med Alfred och berättade att från och med nu ligger jag inte längre bredvid när du somnar. Okej sa han och blev lite pepp faktiskt. Först provade jag att gå ut ur rummet men då kom han efter på direkten. Sen satt vi vid fotändan och han slocknade nästan direkt. Trött som bara den efter en lång dag utan sovning. Nu hoppas vi på fler bra nattningar framöver! 

(null)

Nu ska vi kolla På Spåret och äta kvällsfika. Ha de!