Trött lördag på språng

Imorse vaknade jag och va noll peppad på utflykt, lek, aktivitet osv. Jag var så seg och trött. Hade drömt om mål ung hela natten men ville helst bara hugga penseln och bli klar med så mycket jag kunde. På morgonpromenaden insåg jag att luftrören var urusla vilket sätter sig i hela kroppen och inte minst huvudet. Först när Daniel och jag stod och målade igen, med barnvakt till Alfred, insåg jag att terpentindoften inte är bra för mig. Här trodde jag att jag målade med naturlig och skonsam linoljefärg, och så är det den färg jag blir sjuk av. Typiskt! Men det är bara första omgången man späder med terpentin så nu är det värsta nog över. Efter lite vila och medicin var jag trots allt redo för Urkult.

(null)

Idag hade vi köpt in oss på festivalområdet. Det var första året för mina föräldrar, andra för Alfred och fjärde för mig. Vi hade peppat på att åka lilla tåget, och i kön spelade Alfred trummor med plockade pinnar inspirerad av artister bakom stängslet. Typiskt nog slutade trummandet preciiiis när vi kom in, men istället hittade vi musik-lek på lekplatsen. Där höll vi till en god stund! 

(null)
(null)
(null)
(null)

Min pappa och Alfred är så fina tillsammans ❤️ Alfred blir mer lik sin morfar för var dag och de leker varje dag. Tänk vilken skatt att få ha en sån morfar till granne! Nu spelade de på alla fantasifulla instrumenten och sen upptäckte vi resten av den stora lekplatsen, byggd av återbruk med enkla och smarta idéer. 

(null)

Klockan passerade vila redan i bilen. Jag hade hoppats att plutten skulle somna på väg till Näsåker, nu provade vi istället med en promenad. Han satt i vagn, sen i sele, sen i vagn igen. Trött men med allt för mycket att titta på. Vi fick åtminstone en bra titt på festivalområdet, hörde lite musik och blev sugna på mat. När vi gått ett stort varv både innanför och utanför grindarna gav vi upp sövningen och köpte tapas istället. Hittade en bekant att prata med. Jag häntade alla mina sjalar från bilen för klockan tre var det dags för sjalträff vid cirkustältet. 

(null)

Det är så roligt att träffa andra mammor. Prata lite, känna på sjalar man läst om på Facebook, få och ge lite tips och råd. Med en tvååring på benen blir det dock inga samtal i lugn och ro. Alfred och jag varvade cirkusskola, lekplats och sjalar tills mina föräldrar kom efter.

(null)

 Då hade de hunnit med en fika och lite musik och morfar fortsatte glatt leken på cirkusskolan. 

(null)

Mamma och jag drack kaffe istället. Tittade på. Sen kände vi oss rätt nöjda med vår dag och hade en trött liten pojke som tappert lekte på. 

(null)

Den här gången hade vi egentligen klarat oss bra utanför själva festivalplatsen. Vi hängde inte kvar till kvällen, lyssnade inte på så många uppträdanden och engagerade oss inte i dans eller annat. Fast det var kul att få visa Urkult "på riktigt" för mamma och pappa ändå. Nästa år blir det kanske eldnatt och sedan lek vid cirkustältet för hela slanten istället. Folkfest är det ju ändå! 

(null)

Det var en väldigt trött kille som somnade i bilen på vägen hem och sen sov ända in på natten, till klockan fyra på morgonen. Det tar på krafterna att ha roligt!