Rapport från en sändag

Natten till söndag fick jag sova riktigt bra. Först för att min fina pojke sov utan avbrott 21-03:30. Sen tack vare underbara Danne som tog vakentimmarna när en väldigt ledsen Alfred inte kom till ro. Jag sprang upp med en nappflaska och la mig sedan på soffan. Drömde mycket och vaknade strax efter sju, något mer utvilad. Hämtade en nyvaken pojke bredvid sovande pappa och gav Danne sovmorgon. Jag har därmed varit något piggare idag. Alfred däremot var trött, snorig, blev lätt ledsen och kändes stundvis varm. Vi tog därför en lugn dag på hemmaplan med promenader, mys och bus på hemmaplan. 
 
 
Numera blir det en hel del upp och ner, upp och ner i sjalen på en promenad. Jag tog en riktig långrunda med mina pojkar efter lunch. Sprang fram och tillbaka in i huset för att få med min napp, koppel, bajspåsar, kamera och mobil. Vilken tur att jag i sista sekund satte stövlarna på Alfred utifall att han skulle vilja gå själv.
 
 
Klart han ville! Nästan hela rundan. Helst med Dante i koppel. 
 
 
Eller utan Dante i koppel. För Dante vill ju helst springa själv han också.
 
 
 
Då kastar Alfred pinnar istället, eller tittar på allt spännande som finns i skogen. 
 
En koja till exempel
 
Eller en svamp
 
Ajajaj - USCH!
 
Snitselband kan man också hitta i skogen. Alfred plockade upp en liten bit naturvärdesband från marken. Den skulle genast knytas i en gren. Jag knöt fast den och han drog loss igen. Gick till nytt träd. Han pysslade koncentrerat. Satte upp. Tog ner. Gick till nästa träd. Hängde över en gren. Tog ner. Mammas lilla hjälpreda vet att det ska sitta band i måååånga träd när man är i skogen! 
 
 
För ett halvår sedan skulle jag tänkt att det vore bättre att ta med vagn eller sele när Alfred blev stor nog för att gå själv. Nu går det så snabbt att knyta upp att jag hellre sjalar. När Alfie springer knyter jag sjalen som en tröja och slipper bära den. Sen slänger jag bara upp honom på ryggen när benen är trötta. 
 
 
Där sitter han och hummar, kramas, myser med nappen. Laddar batterierna. Och så sprattlar han till och vill ner. Det är ju inte alltid det funkar att låta honom bestämma men idag hade vi verkligen ingen tid att passa. Så skönt! En lång och långsam runda. Bara följa efter en ettåring och se var man hamnar. Det borde alla göra ibland. 
 
Mot slutet blev vi båda trötta. Alfred tog en dricka-paus. Jag knöt honom på magen sista biten. Stretade med Dante som ville åt alla håll, stövlar som trillade, kameran som hängde och slängde. Mobilen som inte hade någon ficka att ligga i (stoppar den innanför bröstpasset när jag knyter på rygg). Just precis då vore en vagn ganska skön att ha ändå. Jag ringde på förstärkning istället och Daniel mötte upp. Tog hand om stövlar och hund. Skönt! 
 
 
På eftermiddagen lagade jag lasagne, sen pysslade vi i trädgården fram till läggdags. Jag fick hjälp som vanligt :-) 
 
 
En riktigt skön dag med lagom återhämtning för trötta mammor, som sen följdes av ännu en bråkig natt som sopade undan den uppsamlade energin - men det är en annan historia.
#1 - - Linda Wallner:

Vilka härliga bilder!

Svar: Tack ❤️
Sara