Sol över skogen idag

Solig dag. Rolig dag. Lång dag! Idag har jag varit på utbildning med jobbet. Det var på många sätt väldigt trevligt, inspirerande och givande. Under de många biltimmarna lärde jag och Marie känna vår nyaste skoterförare. Tre unga tjejer i samma bil - skogsarbetare - branschen har kommit långt! 
 
Vi höll till på Olofsfors bruk och fick möjlighet att prata med fler kollegor över både kaffe och lunch. 
 
 
 
Fokus låg dock på att vi fick diskutera hur vi kan bruka skogen med minimala skador på mark och kulturminnen och samtidigt skapa bra effektivitet och produktivitet. 
 
 
Mer förberedelser, bra traktplanering, tänka efter före - så självklart men ändå så svårt. Jag har en lång lista i huvudet på saker att gå igenom imorgon! 
 
 
Innan Alfred hade det här varit en perfekt arbetsdag. Nu var den suverän, men lång! Klockan sex var jag hemma. Klockan sju nattade jag Alfred. Däremellan hann vi ta, prata lite med Danne och mormor, läsa pixibok och äta lite till. Alfred sprang mellan mig och Danne och ropade Pappa Kraaaaam Mamma Kraaaaam efter att ha sett en bild på mamma och bebis som kramas i boken. Hur gullig som helst!
 
 
Jag vill ha mer än en timme om dagen med honom och Daniel. Mer än tre till fyra timmar! Ja jag är faktiskt avundsjuk på hur han och Daniel är tillsammans och kommer nära varandra på dagarna medan jag lämnar, kommer en kort stund, försöker hänga med. Jag vet att det är tröttsamt att vara föräldraledig också men jag saknar det ändå - till och med när jag haft en rolig och solig arbetsdag! 
 
 
När jag läser i bloggen om förra året, om hur vi varit på mammaträning, hur jag bakat bullar och hur vi gått långa promenader, då blir jag nästan sorgsen ibland. Jag vill hitta ett sätt att i lugn och ro fixa sånt nu också. Pyssla om växter och hus, göra tahini, vara med familjen i lugn och ro, göra mysiga utflykter. 
 
 
Den här veckan har det faktiskt blivit lite mer än bara middag, promenad, läggning. Inte hinner jag med både bullbak och utflykter på samma dag men ÄNTLIGEN har jag åtminstone badat med Alfred igen! När jag kom hem (till lagad middag som vanligt = lyx!) var klockan fyra, vädret dåligt och Danne trött. Efter maten packade jag därför badväskan och tog med Alfie till Aquarena. Han blev överlycklig! Gick runt och plaskade, hittade leksaker och lekte med vattenstrålar som sprutade. I en hel timme badade vi och myste och den natten sov Alfred som en stock! 
 
 
På onsdagen försökte jag komma hem tidigare men klockan blev ändå fyra. Sex var jag tvungen att åka till kören, då hade vi ätit och gått en promenad men jag var inte redo att lämna familjen igen. Danne ville gärna träna så jag tog med mig Alfred. Det kändes skönt att få hänga med honom hela kvällen. Han var glad åt både musiken och alla människor. Först hade vi övning med bara altarna. Då sprang han runt i hela rummet och jag fick sjunga och jaga samtidigt. När resten kom tog jag fram sjalen och hissade upp honom på ryggen. Där satt han och bara myste och gosade i över en timme. Efter fikat fick han hänga på magen en liten stund. Jag trodde han skulle somna och det var bra nära, men plötsligt gnällde han till och vinkade till kören. Dags att gå! Halv nio smög vi ut och lät de andra sjunga klart. Alfred somnade i bilen och vaknade knappt till när Danne mtade honom till sängen. 
 
 
Jag vet att vi har det bra. Vi är två, en är
ledig, vi har bra ekonomi och en lugn vardag. Ändå tänker jag ibland att det skulle vara skönt att leva på femtiotalet när mammorna fick vara med sina barn hela tiden. Jag förstår att mitt liv säkert är lättare på många sätt, men det känns så tomt mot mitt bröst och så fel i magen när jag gång på gånglåt gång åker ifrån det ställe där jag numera har min allra viktigaste plats. Är det fler som känner så? Det ska bli skönt att gå ner till85% i januari. Då hoppas jag att de extra timmarna hemma räcker för att jag ska känna mig mer som en bra mamma och ska kunna uppskatta jobbet mer när jag är där.
 
 
#1 - - Mikaela:

Förstår precis hur du känner, har en knodd som är ungefär lika gammal som Alfred och en 4 åring å det gör verkligen ont i hjärtat att jag bara hinner se dom typ 3h om dagen, känns inte rätt, ska oxå gå ner till 85% efter årsskiftet så hoppa det blir mer tid med varandra då.

Svar: Hoppas det gör skillnad för oss båda och skönt att fler tänker likadant!
Sara