Måne måne

Den här eftermiddagen gick jag och Alfred en promenad i mörkret, bara vi två. Han, en liten tiger på min rygg. Jag sjungandes och pratandes. Vi skulle till gymmet men jag insåg på vägen att vi måste lösa bytt medlemskap så det blev bara en kortare rubda. Ändå var den värd så mycket! Redan från början pratade Alfred om "mooone" som han inte hittade. Stjärnorna lyste. Himlen var mörk men molnfri. Månen syntes inte till. Först när vi vek av från vägen, upp mot Sandsmon igen, såg jag ett skimmer ovan berget och insåg att månen inte "gått upp än". Jag stannade till och medan vi såg på steg den första tunna skimrande strimman över den svarta kullen. Alfred var upprymd, pekade och hojtade - mooone mooone. Vi fortsatte traska uppåt och följde hur månen avslöjade allt mer av sin nästan runda kropp. Stor och gul som den bara är precis innan den knoppas av och stiger mot himlen. "Botta" sa Alfred när den skymdes av träd eller hus. "Dääää mooone" så fort den kom fram igen. Det var en magisk promenad! 
 
 
Hela dagen har varit väldigt vacker. Knastrande frost under fötterna. Solsken över skogarna. En puderrosa himmel i bilen på vägen hem. Jag önskade många gånger att jag haft kameran med mig! Mobilen räcker inte alls till för att fånga åtminstone lite av skönheten jag har omkring mig.
 
 
I övrigt har jag hängt med en riktig liten tok efter jobbet. Han har stått på bordet och på lådan med blomma i vardagsrummet. Han har hoppat i sängen och rusat runt runt i rummen. Han har växlat mellan skratt och förtvivlan och varit allmänt rolig men uttröttande. Mellan varven lugnar han dock ner sig. Vill sitta knä och läsa bok. Vill mysa på ryggen. Vill äta mat. Numera är det ofta han som berättar vad han behöver. "Baba" sa han och tittade på mig. När jag inte förstod tecknade han med händerna. Bajs bajs. "Poppe" sa han och pekade på pottan. "Booook". Sen läste vi två böcker, han kissade, spolade och tvättade händerna. Känner mig både stolt och fartblind. Han tecknar för mat mjölk, mätt, ner, bra och ibland tack. Har ju dessutom ord för det mesta. Om jag bara lyssnar ordentligt förstår jag oftast vad han vill. Om han sen får det är ju en annan sak ;-). 
 
 
Det var det, godnatt godnatt nu är den här dagen slut!