Ifall inte nån sätter fart

Våren har verkligen behövt en knuff för att komma igång i år. "Du ska inte tro det blir sommar" skrattade Kung Bore gång på gång. Kastade snö i ansiktet på oss när vi som bäst börjat hoppas efter några soldagar. Höll kvar tjälen i marken medan vegetationen torkade ut uppifrån. Den här veckan verkar han dock ha blivit bortmotad. Sol har följts av regn och sedan åter sol. Mitt framför ögonen har löven slagit ut och gräset antagit gröna toner. Nu är det på gång! 
 
 
Men sommar är ju mycket mer än bara juni, juli och augusti med värme och gröna blad. Sommar är jordgubbar och grönsaksland. Det är utflykter i alla väder. Sommar är att plaska i en pool och gräva i en sandlåda. Åtminstone om man är nästan ett år. Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart.
 
 
Därför har jag fixat och donat lite nu. Jag har köpt kläder för olika väder till Alfred. Regnoverall för vandringar i blöta och blåst. UV-kläder för varma stranddagar. Jag har fixat en pool till födelsedagspresent och sandlådan saknar bara lock. Idag har jag dessutom snott lite vårblommor från Sannas trädgård och fått ner nästan alla jordgubbar i landet igen. Landet som är helt rensat på ogräs och kvickrot och diverse jordgubbsrevor. En duk har de fått (på nästan hela landet, den räckte inte riktigt) och en till ska läggas ovanpå. Hoppas på lila god skörd som förra året! 
 
 
Sommar är också att äta ute och hänga med kompisar i trädgården. Idag ställde en markägare in ett möte och vi bokade om till min lediga måndag. Då passade pojkarna och jag på att luncha i parken och sen fika med Lindblands i deras fina trädgård. Alfred hoppade studsmatta och lekte med barnen. Gungade barnens gamla gunga tills ena bandet gick sönder och han nästan ramlade ur. Åt melon med god aptit. 
 
Handlar fika
 
Vi avslutade dagen med en varm och skön kvällspromenad. Daniel och Dante sprang intervaller i skogen medan Alfred och jag hälsade en ny liten sandsmo-bebis välkommen till världen, och grattade storebror Loui på ettårsdagen (en dag för sent). Nu delar de på sin födelsedag, och jag blir imponerad över hur cool Paulina är som sköter tre små barn som om inget särskilt hänt, nyförlöst och nyss hemkommen från Ö-vik. Supermamma :-). De ska få låna vår sele så får vi kanske ännu en koala-bebis på området! 
 
 
Nu ska vi sova gott tills vi vaknar. Sen åker vi till Umeå och hälsar på kompisar. Tjohoo!