Stora lilla bror

Den här gången har jag inte bokat in en massa besök och aktiviteter. Släkten träffade vi i januari, lika så några vänner. Nu ville vi bara mysa med familjen i lugn och ro. Mormor. Morfar. Och så morbror Joakim förstås. 

 

Min bror är knappt två år yngre än jag (och väldigt mycket längre). Hur jag än försöker minns jag inte honom som bebis, annat än från bilder och filmer. Vi har vuxit upp tillsammans och har mer eller mindre behandlats som jämngamla. Joakim är brorsan som kom och la sig i min säng ibland på kvällarna ända upp i högstadieålder. Som jag kunde berätta allt för. Som var min bästa kompanjon på idrotter och när vi stötte ihop på skolgården. Han var den jag inte kunde låta bli att reta upp för att han blev så himla arg. Vi slogs en hel del. Han hårdast, därför fick han oftast skulden. Brottades på skoj också, när han blev äldre och inte låg i underläge längre. Han var den populära bland jämnåriga, den snygga tjejtjusaren i klassen och centrum på många fester. Jag var pluggisen och idrottaren. Vi har alltid varit stolta över varandra. 

 
Det är vi fortfarande. Nu när jag har hus och familj och ett jobb i skogen. När han har lägenhet och en raketkarriär inom IT. På bara några år har han rekryterats, fått nya arbetsuppgifter, blivit mer eller mindre oumbärlig och nått en lönenivå jag aldrig kan vänta mig. Han är den snygga och modemedvetna singeln som följer fotboll på tv (och en massa andra forum), äger nyaste tekniken, spelar piano, gitarr och sjunger. Alfred skulle inte kunna ha en häftigare morbror! Knappast en mer intresserad heller. Joakim följer ivrigt både blogg och bilder. Vi försöker facetajma ibland och han är otroligt engagerad var gång vi kommer till Skåne. 

 

Än så länge är Alfred för liten för att hänga med på fotbollsmatcher, spela dataspel eller sjunga med morbror. Ändå förstår han helt uppenbart att det här är en spännande, ibland lite läskig men helt klart intressant kille. Han följer storögt Joakim med blicken. Vill fram och känna på ansiktet. Lyssnar på sången och skrattar åt morbrors grimaser. Jag ser leende på, stolt över dem båda. Tänker på hur bra det är att Alfred får en idol som är bra på allt det där jag och Daniel saknar. Som är bekväm i storstan och har koll på trender. Någon som kan ta samtalet och alkohol, droger och tjejer. Allt jag har noll erfarenhet om och som jag i vilket fall som helst kommer vara alldeles för mycket ”jobbig förälder” för att få gehör för den dagen det blir dags att prata allvar. 

Bada med morbror kan man göra när man är 9 månader, även om det blir lite läskigt ibland 

Vi har redan hunnit med ett besök på badhuset och en god lunch i Helsingborg tillsammans. Vi har hälsat på Joakims häftiga kontor och träffat en massa trevliga arbetskompisar. På torsdag ska vi träffas igen för att äta middag i Joakims lägenhet.  Sakta men säkert lär Alfred känna hela min fina familj!