Jaså, en ”sån dag”

Stundvis den här dagen har jag haft lust att kapitulera. ”Jajaja jag GER MIG, vem som än sätter mig på prov så räcker det nu!” Ni vet vad jag menar va? Vissa dagar är det precis som om allt jäklas, och det är aldrig när man är pigg nog att hantera problemen. Jag erkänner, det har funnits tillfällen idag som jag är glad inte fångades av kameran. Ögonblick då jag skrikit litegrann åt världsalltet. En av gångerna blev Alfred rädd och jag skämdes lite. Kände bara att ”jag vill också skrika precis som du” och gav efter lite för impulsen. Sen är det ju alltid resten av dagen också, den där massan som kanske inte är så eländig trots allt. När man tänker efter. Jag påminns om det när jag umgås med en bebis. Han gråter, gnäller, skriker när saker inte är bra. Hämningslöst! Sen, så fort han gett uttryck för sitt missnöje och situationen förbättrats, så återgår han till att vara strålande glad. Det är underbart! Jag och Danne hänger allt för ofta kvar i gnälligheten, myser in oss i offerkoftorna och tycker synd om oss själva. Alfred är ett föredöme! För om jag skulle summera dagens ”gott” och ”ont” kanske det inte ser så illa ut ändå? Jag försöker =). 

 

Dåligt idag (vi börjar med det så är det över sen)

  1. Ledsen, trött och hostig bebis
  2. Ledsen, trött och hostig mamma
  3. Ledsen, trött och hostig pappa
  4. Överpigg och skälig hund (troligtvis pga. ovanstående punkter)
  5. Vaknade i kisspöl med bebis i blöt pyjamas och läckande blöja. 
  6. Slog sönder Alfreds smörbytta = bort med nöjd bebis från golvet, fram med dammsugaren och dammsuga (inte vad jag hade lust med direkt!)
  7. Läckande blöja = nerkissade kläder och bärsjal på morgonpromenaden. 
  8. Kiss utanför pottan också - kiss överallt denna förbannade morgon!
  9. Lagade grötmuffins och när alla ingredienser blandats utom ägg visade det sig att äggen var slut. 
  10. Lagade majsknäcke utan majsmjöl för det var tydligen också slut, men har man bestämt sig så har man!
  11. Dante lämnade min vante inne i grannens häck och ville inte hämta ut den själv trots att han var överenergiska pigg och jag var trött och hostig
  12. Min kamera vill inte längre prata med min telefon
  13. Vi åkte på utflykt pga soligt och varmt och på kvarten det tog att komma ut gick solen i moln
  14. Danne körde fast bilen i snön
  15. Danne spillde kaffe över hela baksätet när vi skulle fika i bilen
  16. Snorsugen känns numera som ett överfall och till på köpet rann det snor över Alfreds ansikte när jag behövde hämta andan en stund. Dumma dumma!
  17. Slut på gnäll-lista!

Bra idag (snälla snälla slå nu ut den ganska digra tråk-listan!)

 

  1. Alfred hjälpte mig med dammsugaren. Eller, tja, han lät mig pyssla i köket i lugn och ro medan han lekte med dammsugare och sopborste. 
  2. Alfred och jag tittade på när tvättmaskinen tvättade nerkissade kläder och det var väldigt mysigt!
  3. Alfred härmar en massa och det är så gulligt (mer om det i annat inlägg)
  4. De där grötmuffinsen blev faktiskt bra utan kex.
  5. Majskexen blev visserligen väldigt spröda men helt klart ätbara.
  6. Alfred och jag satt och tittade på när muffinsen bakades. När har man tid till sånt i dagens samhälle liksom?
  7. Alfred genomförde sin första avverkning (like mother liks son???)(eh och endast en jägmästare sätter denna punkt på plus-listan)
  8. Solen sken och det var varmt väldigt länge.
  9. Vi gungade hos våra snälla grannar som låter oss låna deras gungställning. Det var mysigt och kul!
  10. Vi kunde vara på altanen och mysa, till och med utan ytterkläder en stund. 
  11. Daniel gjorde gott kaffe och serverade mig när han vaknade.
  12. Utflykten blev mysig trots lite moln och vi fick hjälp upp ur diket av två trevliga gubbar som puttade. 
  13. Vi handlade frukt och fyllde på förråden och jag fick plastpåsen gratis på ica. 
  14. Både jag och Danne fick duscha/bada i lugn och ro när vi kom hem. 
  15. Alfred var på gott humör nästan hela eftermiddagen. 
  16. Alfred somnade bums när han hamnade i spjälsängen, efter att ha myst vid bröstet. 
  17. Jag fick tid att skriva klart artikel till Rallet Går
  18. Danne kom med kaffe och frukt när jag skrev
  19. Jag har fått äta i lugn och ro till ett play-program och sitta och blogga jättelänge. 
  20. Nu ska jag få sova med min glädjespridare. Bästa på hela dagen =)
  21. Den här listan vann. Plus på det också. 

SUMMERING: Himla tur att Alfred och Danne (och Dante, och ett badkar) finns i mitt liv <3. 

 Hej Dante, här är jag =)
 
Tvättkontrollanten
 
Och städ-inspektören
 
Avverkning pågår (förhoppningsvis ingen slutavverkning)
 
Jag flyyyyyger
 
Vagn är för småbarn, jag kryper rundan runt - hälsar Alfie
 
Tittut
 
Mot nya äventyr