Spelmansstämman i Ed

Vilken dag det här har varit! Föräldrar att dricka kaffe med på morgonen. Regn hängande i luften. En förmiddag på hembygdsgården med förberedelser inför dagens evenemang.
 

Spelmansstämma i strålande sol, värme, massvis med fikande människor, musik överallt, Alfred som gick runt runt runt bland alla han känner och älskar. Det blev helt enkelt bättre än vi kunde hoppas! 

 

Jag är så glad och tacksam för alla som kom. Varenda en, men såklart mest alla mina vänner. Mamma och pappa och Daniel och Alfred. Familjen Lindblads som jag helst skulle träffat mycket oftare. Marianne som fyllde år och hennes Calle. Alla grannar. Cheri och Thor så att Alfred fick en lekkamrat i egen ålder, och en sjalkompis i lagom höjd. Josefin och Johan som åkte ända från Umeå och var med på scenen.

 

Josefin läste estrad-poesi om ockupationen. Jag vet ju att hon är grym. Att hennes texter är fantastiska. Att hon läser med inlevelse och fångar publiken. Jag har hört spoken-word förut. Jag har hört Josefin. De andra från trakten hade det inte. Jag kan väl säga att hon SLOG DEM MED HÄPNAD. Fångade hela gräsmattan. Det la sig en tystnad över gården efteråt. Först svårtolkad. Därefter talande. Josefin är redan inbokad för nytt framträdande. Det var grymt :-)

Överlag var allt grymt. Stämningen. Framträdandena. Hur allt flöt på. Barnens glada tutande i sugrörsflöjtarna de själva gjort. Flödet av folk vid fikaförsäljningen. Vi som arrangerade och alla dom hjälpte till. Vi gjorde det bra!

Nu ska vi skicka bilder och text till tidningen så att ännu fler får veta att Edsbygden är en trakt med framåtanda. Det här var första året av många :-) Jag tror att de flesta spelmännen återvänder 2018. Det om något är ett gott betyg!