3B så känns det lite bättre

Idag, efter jobbet, har vi lekt "Alfred i magen" (fast utanpå) och gungat till musik i köket. Det kan behövas när liten är nyvaccinerad och ledsen. Når jag kom hem var han på gott humör men hade lite ont i benen. Ville inte sätta sig på huk. Sen blev han allt ynkligare tills gråten var otröstlig. Då blev det Bröst, Bärsjal och Badkar. Plus en alvedon. Massor med mys helt enkelt! Det hjälpte. Nu sover plutten bredvid mig i sängen. 
 
 
Idag har han blivit mätt och vägd och kontrollerad på BVC så jag tänkte att vi kör en utvecklingslista igen. Det var ett tag sen sist :-). 
 
- Ålder: ett år
- Längd: 74cm
- Vikt: 8,97kg (snudd på 9!)
- Huvud: 47cm
- Tänder: 3 uppe + en på gång och 2 nere
 
- Grovmotorik: Alfred springer, snurrar, dansar med armar och rumpa och är ständigt i rörelse. Han klättrar lätt upp och ner för både säng och altan.
 
- Finmotorik: Alfred vinkar (på kommando), klappar händerna, gör imse vimse med rörelser på rätt ställe, plockar upp små smulor, kastar saker, sparkar och kastar boll, äter med fingrarna, pekar på allt möjligt.
 
 
- Förståelse: Alfred kan peka ut ögon, näsa och oftast mun. Han kan säga kart (ka), kråka och anka och härma katten, kråkan, ankan, fåret, hunden och hästen om vi hjälper till. Han hänger utan problem med i samtal och snappar genast upp vad som roar de vuxna.
 
- Lekar: Tittut, gömma leken (vaaaar är xxx - borta - däääääär), pekböcker och sånger är favoriter just nu. Och att jaga eller lampa med Dante. Alfred har ett härligt minspel och kroppsspråk och han vet precis hur han ska använda flikar mm i böckerna vi läser.
 
 
- Leksaker: Alfred pysslar gärna i sitt kök, leker mycket med Tova och brummar med sina bilar över golvet. Sandlådan och poolen är favoriter utomhus. Nya gula hopphästen är poppis och tutan på bilen. Annars är det fysiska lekar (jaga, gömma, undersöka, banka) som funkar bäst. Numera blir det snabbt grejer i hela huset och ett ständigt plockande!
 
 
- Äta: Alfred äter bra nu om han får äta själv. Det mesta i småbitar funkar. Gärna majs, ärtor, köttbullar och korv men även potatis, grönsakswok, fisk, mjukbröd och frukt. Jordgubbar, nektarin och melon är populära mellanmål. Bananen är godast med skalet på.
 
 
- Socialt: Alfred är fortfarande öppen, nyfiken, glad i att prata med andra. Han vill nypa i näsan, peka på ögonen och gärna upp i famnen. Barn vill han krama och pussa. Med oss myser han mycket nu. Gnuggar näsan, lutar huvudet, kramas med hela famnen. Han sitter ofta lugnt i sjalen och klappar på mig, pillar i nacken, kramar med en arm runt halsen. 
 
Mamma-lista
 
 
- Kroppen: Amningen i kombination med mindre muskler har gjort mig smalare än före graviditeten. Magmusklerna är fortfarande delade en dryg cm, syns när jag tränar. Jag har fått mindre träning än jag hade förutsatt men nu har vi både ribbstol, ringar och pilatesboll i längan så nu går det bättre. Bärandet har ändå hållt mig stark i bål och armar. Har ont i ryggen ibland. 
 
- Astman: Kommer och går. Om jag är duktig med nebulisator och kortison håller jag den bra i schack. Har varit i en svacka nu och känner genast hur jag blir depressivt trött, får ångestkänslor och har svårt att orka med vardagen. Undrar hur jag egentligen fixade alla år med dagliga anfall och hög inflammationsgrad däremellan... 
 
- Amning: Fortsätter vi med och trivs med båda två. Brösten läcker och spränger på jobbet ibland men det är det värt. Jag vill amma tills vi tröttnar även om det tar flera år. 
 
 
- Sömn: får jag oftast tillräckligt med. Vi samsover fortfarande och det är ganska varmt men oftast lugnt och mysigt. Ryggontet kommer eventuellt av att sova på rygg med liten veidning för att A ska nå bröstet men allt oftare kan jag byta ställning medan han sover bredvid. 
 
 
- Känslor: Jag ÄLSKAR att vara mamma. Skrattar mycket och ofta. Känner mig nära hela familjen. Är trygg och nöjd med mig själv. Längtar hem efter jobb. Ibland känns ansvaret tungt och jag hinner inte med hälften av vad jag vill men det är värt allt. Alfred är värd vad som helst! 
 
 
- Intressen: Jag målar inte längre, stickar inte, gör ingen akrobatik eller gymnastik och tränar ganska lite. Jag skriver inga berättelser eller barnböcker. Alfred är mitt intresse, sjalarna bidrar med lite känsla av konst och hantverk och utmaningar som liknar luften vi tränade på voltigen. Att ta kort blir en snabbvariant av att måla. Bloggen bidrar med skrivande. Teve har jag slutar med men jag läser bok på kvällarna. Vi gör många utflykter och promenerar mycket och jag försöker träna Dante så gott jag kan i vardagen. Trädgården och huset är mysiga att pyssla med så länge tiden räcker till.
 
 
Det blev en lång lista, men jag vet att den är rolig att återvända till i efterhand :-)
 
#1 - - Maria:

Så kul att få följa er i vardagen. Jag har en tjej som är född 29 juni -16 och hamnade på din blogg av en slump strax innan det blev bebis för er och oss. Det är vårt andra barn och jag är mycket äldre än dig men ändå är mycket likt. Jag hoppas också kunna amma länge, storasyster ammade sista kvällarna när hon var drygt 2 år. Vi har också samspelt med ont i ryggen och svettiga men så himla mysiga nätter..
Ha det fint

Svar: Å så härligt att läsa :-) Då är våra småttingar ju nästan precis lika gamla. Älskar också att följa andras liv på bloggar och i verkligheten - oavsett om vardagen liknar vår eller inte. Skulle va mysigt att få amma i minst ett år till men det får Alfred styra över. Tack för fina hälsningen ❤ Kommentera gärna om det är något speciellt du vill läsa om framöver.
Sara

#2 - - Maria:

Asch autocorrect - typiskt att samsovit inte finns!