Pentax K-5

Okej, det där med att fotografen är viktigare än kameran är fortfarande sant. Sant är också att vi ändå valde att ”byta upp oss”. Efter mycket googlande och research om kamerahus och fotografering kom vi fram till att det inte var värt att köpa nya objektiv till vår Sony. Den är en superbra ”instegskamera” men kommer inte att ta toppenbilder när förutsättningarna är dåliga oavsett objektiv. Vi gjorde därför en slags kompromiss. 

 

  1. Vi köpte kameran begagnad på blocket och fick därför ett kamerahus som kostat ca 10’000 + 5 objektiv och en blixt för 3000kr. Det kändes värt!
  2. Jag fortätter min youtube-utbildning för att bli en bättre fotograf. Det hjälpte mig ta lite bättre bilder med Sony och det är alldeles nödvändigt för att jag ska kunna fotografera med vår Pentax. Den är nämligen mycket mer manuell och kräver lite insiktsfull fotografering för att göra kameran rätta. 

Det som är uppenbart bättre med den här kameran är dels att den kan använda mycket högra ISO-tal utan att ge korniga/brusiga bilder. Det är till stor hjälp när man fotograferar i mörker. Den tillåter dessutom fotografen är ställa in parametrarna i högre grad än Sony samtidigt som den ger direktiv om hus ljus bilden kommer bli. Sen är det en väderskyddad och robust liten kamera som är enkel att förstå och skön att använda. 

Kvällstid

Morgon

Jag har dock varit tvungen att läsa på mer än förväntat. Objektiven som följde med är nämligen gamla analoga modeller som är helt kompatibla med kamerahuset men som inte fungerar med autofokus och andra automatiska funktioner. Jag måste därmed ställa in bländaren på objektivet med alla utom ett, räkna ut hur jag då ska justera ISO och slutarhastighet och vara snabb med att fokusera rätt. Det kanske kommer att vara den bästa skola jag fått i fotografering! Inga genvägar från början. Självklart kommer vi framöver att köpa till ett digitalt objektiv, förmodligen liknande det Tamron jag hade på min Sony, men jag har en känsla av att två av de analoga (ett ljuskänsligt 35mm och ett macro 35-70mm) kommer att förbli favoriter även därefter. 

 Porträtt med macro 35-70mm

Nu gäller det alltså att bli kompis med nya kameran och komma underfund med vilka objektiv som används i vilka sammanhang. Helst vill jag hitta ett eller ett par jag lätt kan ta med mig så att jag slipper släpa på en hel arsenal. Metoden är enkel. Fota fota fota fota!

Träna på fokus, kontraster och ljus 

Test av olika objektiv

 

Försöka (och misslyckas) att manuellt fokusera på objekt i farten.

Det är lättare att fota snyggt i macro än landskap 

Ibland blir bilderna så platta och tråkiga att jag besviket saknar den gamla kameran. Den man bara behövde peka på ett fint objekt (utomhus) och få en snygg bild med.

Kanske är det den gråtrista januarimorgonen som inte gör sig på bild, men lite mer djup, skärpa och kontrast skulle ju vara trevligt.

Det är lätt att tro att ovjektivet är dåligt när de första 20 bilderna blir så här...

 

Sen plötsligt har jag rattat till något bra och så blir några bilder helt fantastiska. Målet är att upptäcka varför och hur jag egentligen gjorde ;-). 

...fast egentligen är det den där komponenten "bakom kameran"  (fotografen alltså) som behöver finjusteras igen.

 Än så länge blir det bäst när jag tar porträtt eller macro-bilder. Eventuellt är objektiven jag använt mest menade för den typen av fotografering, men det är sannolikt att jag helt enkelt inte förstått hur jag ska fånga ljus och djup på ett bra sätt heller. 

 

Alfred den stackaren får agera modell tills han skriker åt mig. Utomhus i vagnen…

 Här provar vi att åka framåtvänd. Det är roligare att titta på Dante än på mamma när jag bara håller på med kameran.

När det också blir tråkigt blir det vagnåkning knäsittande och en springande mamma. det är skoj tycker Alfred!

… eller i snön…

 Här lekte vi med pinnar en liten stund.

 

…inomhus utan blixt…

 

 

… eller med en externa blixten. Den är för övrigt en hit. Den fästs uppe på kameran, riktas mot taket eller någonting annat vitt och sprider sedan ett mjukt ljus över rummet. Som om det inte alls var vintermörker utan mitt på ljusa sommardagen. Perfekt för vardagsögonblick!

Jag är alltså nöjd. Helt klart nöjd! Den gamla kameran får stanna kvar som reserv, åtminstone ett tag. Än har jag inte lärt mig tillräckligt för att våga släppa den helt. Jag tror dock att Pentax och jag snart kommer bli väldigt bra vänner. Då kommer lille Alfred åtminstone slippa vänta på att jag ska skruva på en massa rattar fram och tillbaka innan jag blir nöjd med bilderna. Eller stanna och ta bild på varenda skylt, gren eller ljusglimt bara för att se hur det blir. Eller gå konstiga rundor med vagnen bara för att jag vill ha en ny miljö att testfota i. ”This too will pass” brukar mammorna trösta sig med när barnen hamnar i jobbiga faser. Jag får väl föra vidare det till min tålmodiga bebis. ”This too will pass” och sen blir det ännu bättre bilder i albumen. 

 
#1 - - Mamma:

Jättefina bilder som vanligt och även om objektiven inte är helt optimala så är åtminstone objektet (Alfred) i proffsklass.

#2 - - Annika:

Hej. Jag halkade in på din blogg av en ren tillfällighet, och fick en sådan härlig känsla. Av det du skriver och dina bilder, men mest av din inställning. Jag känner ju inte dig, vi har aldrig träffats, men du förmedlar din person så väl genom din skrift, att det nästan känns så. Jag har en dotter som är några dagar äldre än din son, och de har så fantastiskt lika ögon (även om personligheterna verkar att skilja sig väsentligt åt😊). Vad ville jag säga med detta då? Jag vet inte riktigt, men det kändes som att du borde veta att en människa du aldrig träffat, finner inspiration i det du förmedlar på din blogg. Jag hoppas att du och dina nära mår väl och skapar ett fantastiskt år åt er själva. Det är i alla fall vad jag ämnar att försöka göra, för min familj. Med det i åtanke, gott nytt år och god fortsättning. MVH/Annika

Svar: Men så härligt att höra :-D Det är så roligt att få kontakt med andra som har samma intressen och barn i samma ålder! Blir hemskt nyfiken på hur din dotter är :-). Jag litar på att dt här blir ett toppen-år. Gott nytt år till er också Annika.
Sara

#3 - - Hej:

Hej