Alfred 6 månader

Tiden går så fort och det händer saker hela tiden! Jag tänkte sammanfatta hans utveckling just nu:

- Alfred är ca 7,5kg tung och 67cm lång. Han har härliga veck på armar och ben samt härliga kinder och dubbelhaka. Vi använder kläder i strl 62-68 men även några plagg i 56.

- Håret är ca 1-2cm långt i nacken men skavs fortfarande av i pannan med jämna mellanrum. Det är numera blont med ett rödskimmer i viss ljus.

- I underkäken syns två knölar under tandköttet som ständigt gnuggas men inga tänder har tittat fram.

- Alfred är väldigt nyfiken och vetgirig. Huvudet, och ofta hela kroppen, snurrar och vrids för att inte missa minsta rörelse. Han vänder och vrider på allt, bankar och undersöker med stort lugn och tålamod.

- Leksaker kan underhålla länge. Särskilt om de är bra att 1. Tugga på, 2. Banka med, 3. Kasta.

- Nu ålar han kvickt över golvet. Startar i krypläge, puttar sig till mage och drar upp benen igen. Han står ofta på händer och fötter som ett omvänt V och gärna på ett ben.

 
- Det är superkul att promenera om man får hålla någons händer. Mot en soffa kan han stå utan stöd och försöker, utan framgång, dra sig upp själv.
 

- Alfred åker vagn, sele eller sjal med lika stort nöje eller ibland missnöje. Ibland är han vaken och ibland sover han. Även bilen är okej numera, en stund i taget, och han åker riktig bilstol.

- Bada är roligt, både i balja och bassäng. Alfred plaskar så att det kommer vatten i ögon och mun och på allt inom flera meters omkrets, men det gör honom oftast ingenting. I bassängen simmar han gärna med kryp-liknande rörelser. Vi badar varje vecka men har inte gått på babysim.

- Alfred är inte blyg utan trivs bäst bland människor. Han vill fortfarande ha mycket kroppskontakt men det är bara kvällstid han är mammig.

- På dagarna är det roligt med allt fysiskt. Dansa, slå kullerbyttor, hänga upp-och-ner, flyga genom luften. Han är van vid diverse tok och skrattar högt när det killar i magen.

- Alfred skrattar högt och ofta. Han pratar helst med pip eller mummel men är gärna tyst och lyssnar också. Han kan säga dada och nana men gör det bara när han är upprörd. Han vet vad han vill (ha bröst och vara med) och inte vill (ligga på ryggen eller vara ensam) och proklamerar högljutt när vi gör fel. Tystnar dock så snart han blir åtlydd.

- Vi samsover hela nätterna, ofta 19-07. Bröstet ska helst vara i munnen. Ibland vaknar han av mardrömmar eller tand-ont och måste vaggas och tröstas. Ibland vaknar vi tidigt av att han pratar, sprattlar och kryper runt i sängen. Då kan det gå att ge bröst igen men inte alltid.

- Alfred helammas i princip men får mosad potatis, äpple, banan, avokado och smakprov av annat vi äter flera gånger om dagen. Dock inte så mycket åt gången.

 

Det var nog det mesta jag kommer på just nu. 6 månader efter förlossningen har jag följande status:

- Jag väger 52 kg.

- Kroppen är så vitt jag vet återställd men jag har inte fått tillbaka mensen än.

- Magmusklerna är aningen delade och navelbrosket skymtas men jag har åter kontroll på bålmuskulaturen.

- Jag kan springa 5km, åka skidor, göra situps, armhävningar och hopp utan större problem. Dock inte brytningar till handstående än. Muskelstyrkan är inte mycket att skryta med.

- Jag känner mig enormt mycket som mamma och i drömmarna är jag och Alfred ibland en person. Jag vet nu vad alla hans ljud betyder och han är ständigt i mina tankar.

- När jag inte har ansvar för Alfred vill jag gärna träna, duscha, fota, skriva, måla.

Vi får väl se vad som hänt om ytterligare sex månader :-). Fast innan dess ser jag fram emot det riktiga krypandet, tänderna (med skräckblandad förtjusning), de första stegen och andra kul milstolpar!