Köp jag inte ångrar

Vi åkte till Ikea i helgen, när vi ändå var i Sundsvall. Det är en sak jag kan se fram emot och samtidigt fasa. Jag hade en lista med saker jag ville titta på. En handdocka med ugglan som figurerar i en av våra barnböcker. Lite andra leksaker och böcker. En toasits för barn. Växter. En blomspruta. Jag gillar Ikeas sortiment och vi har många saker därifrån. Däremot är jag dålig på att shoppa. Det är så många saker att titta på. Så mycket priser att ta ställning till. Folk överallt. Jag blir totalt överbelastad i huvudet efter bara en liten stund. 

 

Jag, Vickan och Alfred tog listan och undvek allt som inte fanns med där. Först kammade vi igenom leksaksavdelningen. Klämde och kände. Jag plockade ihop ett par böcker, några träinstrument, ett twist-band till vår ”cirkuslåda”, en smart förvaringsvagn som farmor ville ge oss och ugglan. Skulle kunnat köpa mycket mer om inte allt kostade pengar. Det gör ju dock saker allt som oftast och tur är kanske det! Sen spurtade vi förbi en massa avdelningar och landade bland växterna. Danne hjälpte till att välja ut två bra krukor. Vid det laget var jag helt slut i huvudet. 

 

Vid kassan var jag glad att vi följt listan och inte handlat mer. Det blir ju dyrt att handla även på Ikea, och trots att man tänker efter. Dessutom är det så lätt att fylla huset med saker. Saker som sen bara ligger och är ivägen. Ska förvaras. Går sönder. Ska slängas. Shopping som nöje är helt enkelt inte min grej!

Hopskruvning och test av nya lådan

Jag ångrar sällan saker jag gjort. Däremot kan jag vara rädd för att jag ska bli missnöjd med något jag köpt. Särskilt om det kostade lite mer, dvs inte var ett fynd på loppis. Denna tendens till köp-ångest gör som tur är att jag tänker efter både en och två och sjuttielva gånger innan jag "tar klivet" och gräver i plånboken. Sen kan jag glatt invänta den då efterlängtade investeringen och njuta av den länge efter. Ja, även om jag inte uppskattar själva handlingen kan jag absolut bli glad i magen många många gånger över att få omges av saker som verkligen fyller sin plats. Här är några grunkor jag är riktigt nöjd med:  

  • Bärselen. Såååå jag motiverade för mig själv att jag skulle kunna lägga drygt 1000kr på en sele. Googlade på olika modeller. Testade i butik. Bestämde mig slutligen. Tja, den har gjort sina goda mil nu. Timpenningen är låg. Skulle tro att vår bärsele arbetar i snitt 2-3 timmar om dagen, varje dag och efter ett halvårs trogen tjänst ser den knappt sliten ut. Otvetydigt god investering! 
  • Sjalen. Än en gång krävdes lite debatterande med mig själv och närstående. Jag har ju en sele, så varför bärsjal? Tja, för att variation är bra? För att den revolutionerar ryggbärandet? För att Alfred sover så gott där? För att den kommer bära honom när selen blivit för lite? För att jag älskar känslan av att bära i sjal? Underbar julklapp till Alfred och mig, från mig. 
  • Vissa bra möbler i huset. Soffan och öronlappsfotöljen till exempel. Och loppis-stolen som står uppe i trapprummet. 
  • Badkaret var ju en födelsedagspresent, men det blir jag glad av varje dag så det får stå med på listan ändå. Ett badkar har jag alltid drömt om att ha!
  • Pianot är också en sådan där ”vill-ha-i-livet” sak som jag kunnat bocka av. Det fick jag helt gratis, men det kostade lite att få hem det. Även om jag inte är duktig på att spela fyller det helt klart sin plats och används nästan varje dag. 
  • Kameran har betalt sig många gånger om. Både den första som jag köpte 2014 för dryga 100-lappen, och den nya som jag velade länge innan jag betalade för. ”Jag har ju redan en kamera jag gillar” tänkte min snåla hjärnhalva, men oj vad jag inte har ångrat köpet! Nu kan jag ta riktigt bra bilder inomhus i dåligt ljus och det är värt mycket =). 
  • iNanny -babywatch. Det är fantastiskt skönt att kunna ha Alfred i sängen, där han kan krypa ut om han vaknar, och hela tiden se honom på en skärm. Det var en ganska billig variant men den funkar jättebra och används jättemycket. 
  • Tunnmattan från Ikea som agerar lekplats, kullerbytte-madrass, gymnastikmatta, träningsredskap och mycket mer.
  • Bröstpumpen. Ojojoj så bra den har varit. Såååå glad att jag investerade i en elektrisk pump!
  • Slacklinen. Längtar redan efter sommaren när vi får gå på lina igen. Då kommer det förmodligen även resas en studsmatta (vår gamla som jag hade när jag var liten) och tillkomma en sandlåda vi fått av grannarna. Gunga och bebis-pool är andra sommarnöjen som bör rymmas i trädgården. 
 
Ja, det var en hel del bra saker, och ändå långt ifrån alla jag glädjs över dagligen. Datorn jag skriver på, telefonen och surfplattan, diskmaskin och en massa annan elektronik underlättar vardagen. Kläder, växter och prydnader gör världen lite vackrare. Saker är dyrt, det är belastande och lever inte för alltid - men tänk så bra de kan vara ändå!