Vinterland

Tänk så många som nästan aldrig får vara utomhus på vintern. Springer i korridorer eller lagerlokaler. Tänk så jag längtade efter snö när jag var liten, och att jag faktiskt flyttade till ett sagoland! Tänk att det finns människor (hörde jag på radion) som ser det som ett nöje att gå på lokal och dansa men måste ta knark eller lustgas för att ha kul. Hur går den logiken ihop? 

Igår hoppade jag över träningen för att jag kände att jag bara måste få vara med Alfred. Sen somnade jag ifrån yogapasset jag tänkte köra istället. Jag behövde nog sömnen bättre. Luftrören är fortfarande dåliga så träningen hade det inte blivit så mycket av trots allt. 

Tidig morgon med julunge och medicin. Mormor har sytt den fina dressen.
(null)

Idag har jag kört tuffa intervaller på jobbtid istället. Pulsat genom meterdjup pudersnö med snöskor på fötterna i ett par timmar. Det är som djupa knäböj med vilt om och om igen. Som en massa sittups. Det är maxat flås med korta pauser. En rejäl utmaning för de dåliga luftrören. Samtidigt roligare än att sitta på kontoret. Dessutom sååååå fiiiint att man blir glad och totalt utpumpad på samma gång. 

(null)
(null)

En hel del skog kunde jag se från bilen också. Varmt, bekvämt och med fika nära till hands :-). 

(null)
(null)
(null)
(null)

Jag hade ett möte inbokat på kvällen idag så jag passade på att vara hemma en stund efter lunch. Då fick jag ju lite dagsljus med killarna också för en gångs skull. Alfred hade inte sovit så han var trött och mysig. Gosade med både Tova och oss. Jag tänkte att han kunde få sova på min rygg en stund...

(null)
(null)

 ... så vi passade på att gå till skogen och hugga årets julgran :-). Som vanligt har en snäll markägare gett oss lov att hämta granen gratis i skogen. Ännu en bonus med mitt jobb! På ryggen satt Alfred och babblade på som bara den. Han piggnade till av friska luften och tyckte hela äventyret var riktigt spännande. Så kan det gå. 

(null)
(null)

Tanken var att granen skulle få åka spark men den blev istället lite snålskjuts i nedförsbackarna för att avlasta mina luftrör, och himla tung när det lutade uppför. Efter ett tag fick Alfred sitta i lådan och mysa istället. Jackan blev en perfekt filt med hål för huvudet. 

(null)
(null)

Granarna fick inte plats i sparken och Alfred tröttnade på att sitta ensam så jag gled hem med tom spark och barn på ryggen igen. Det kändes fint ändå, med vintersolen, snön, sparken och tomtenissen vid min nacke. Mycket roligare granjakt än att handla på torget. Men sen fick vi vila lite innan jag skulle jobba igen. 

(null)
(null)
(null)

Det kan vara skönt att sitta ensam på kontoret på mörka kvällen. Man blir effektiv. Kan ringa markägare som jobbar dagtid och inte kan svara. Blir inte störd av kollegor. Det blev ett trevligt möte som avslutades med ett magiskt norrsken på vägen hem. Den här dagen slog naturen verkligen på stort! 

(null)
(null)
(null)