Barnarbetare i paradiset

Det finns så många barn i världen som sliter hårt. På industrier, i gruvor, i hemmet. Barn ska inte tvingas arbeta. Inte slita ont. Däremot tycker jag det är fantastiskt när barn kan vara delaktiga i de vuxnas sysslor. Det ger en så fin gemenskap, närvaro, tid tillsammans, samförstånd. Alfred älskar när vi fixar och donar tillsammans! När han får "diska" i diskhon, laga mat i selen, dammsuga, sopa eller vad vi än fixar med. Idag har vi arbetat ihop på många olika sätt, hela familjen. Livspussel när det är som bäst :-). 
 
 
Jag började jobba hemifrån en stund för att sen ta med Alfred till BVC. Nu har han passerat 9kg och 74cm. En liten lättviktare har vi, men finast i världen :-). Efter BVC följde han med mig och Dante ut i skogen. Han var trött redan i bilen och det tog inte en kvart innan han sov där bak. Sen sussade han sött ända tills det var lunchdags och jag fick riktigt mycket traktplanerat. Njöt av att höra hans snusande vid örat och tänkte att nu sover han med skogens sus och våra fotsteg mot mossan som vaggvisa. Sämre kan man ha det! 
 
 
På eftermiddagen var jag på kontoret och under tiden började killarna arbeta med grusgången.
 
 
Efter middagen tog vi itu med projektet allihopa. Först med en mammig Alfred i sjalen...
 
 
... och därefter allesamman med gemensam muskelkraft. Alfred var mycket beskäftig med sin gröna kratta och ville hemskt gärna skjuta på skottkärran. 
 
 
När vi tog paus för kaffe passade han på att bada lite i en vattenhink. Bästa paus-underhållningen! Han är som en liten dräng på gården, pinnar runt och fixar med det ena och det andra. Klappar sin gula häst i sandlådan. Drar i vattenslangen. Plockar bär. Gräver i gruset. Ständigt i rörelse!
 
 
Vädret var fint så vi tog en promenad innan läggdags. Dumt nog utan kameran. Skogen var så fin! Ljuset sådär lågt med långa skuggor som det blir när sommaren går mot höst. Kvällen var lite sval och Alfred gosade ner sig i den mjuka ullsjalen och sög på sin napp. Lagom trött. Lagom nära. 
 
 
När vi kom till utkiksplatsen drog en regnslöja förbi på andra sidan älven och skapade en dimmig svagt upplyst kuliss med en vacker regnbåge. Alltid ta med kameran! Nu fick mobilen duga. 
 
 
Vår duktiga lilla barnarbetare slutade dagen i storartad stil genom att kissa på pottan, bada en stund och sen somna gott vd bröstet. Hade inte kunnat fantisera ihop en bättre unge om jag så försökte! 
 
 
Imorgon åker jag till Lycksele med jobbet och tar familjen med mig. Hade inte kunnat dikta ihop ett bättre jobb heller :-).