Rent hus, en liten stund

Tredagarshelg var ett himla klokt drag, det måste jag ge mig själv cred för :-). Först hinner man Gottar sig i "ledighets-känslan" lördag och söndag. Sen vaknar man upp till en måndag och det är fortfarande helg! Det kan, jag säger inte att det alltid kommer vara så, leda till att saker och ting blir gjorda. Tråkiga saker. Jobb på hemmaplan. Idag råkade det bli så. Hoppsan, vi storstädade visst! Eller, tja, typ så gick det väl till. 
 
 
Min dag började iaf med sovmorgon. Det var tur att jag bett om det redan kvällen innan, för Alfred vaknade (igen) 05.20 och då kunde jag med gott samvete rulla över honom till Danne. Det resulterade sedan i en sömnig pojke som tvärsomnade i vagnen på morgonpromenaden och sov kvar länge. Då passade vi på att städa utomhus. Jag sorterade skräp som ska till tippen och tog ut sandlådan. Danne monterade ner ett staket som ska göras om. 
 
 
När Alfred vaknade hade Jennifer, Melker och Mira kommit förbi för att leka en stund. Ända till lunchtid var vi utomhus och hade det bra. Mira sprang runt mellan ringar, träd, hund och cirkusleksaker. Pojkarna hade fullt upp med att titta på. Jennifer ochbjag pratade. Bästa sättet att spendera en förmiddag på! 
 
Jag tror att Alfred blev riktigt hungrig av all frisk luft för idag åt han riktigt bra både till lunch och middag. Han stoppade i sig potatis, fiskbullar, majs, avokado och röda linser med god aptit vid lunchen. Satt och plockade bintar med fina pincettgrepp och stoppade i munnen. Han kan om han vill! Vid frukost nöjde han sig dock med att plaska i yoghuren och doppa näsan i tallriken. Så kan man ju också göra ;-). 
 
 
Efter lunch somnade Alfred (med Dannes magical touch) i vardagsrummet och jag bestämde mig för att stöda lite. "Golven städar vi ofta men vi damtorkar väldigt sällan så den här gången prioriterar jag allt utom golv" resonerade jag. Bäddade rent. Tvättade. Torkade av tjocka dammlager från tavlor, bänkskivor och fönsterbräden. Försökte att ignorera de lortiga golven. Misslyckades.
 
 
När Alfred vaknade fick han sitta på ryggen och så engagerades hela familjen i det som blev en riktig storstädning. Fy så tråkigt! Fast väldigt skönt efteråt. 
 
 
Jag tycker ju så mycket om vårt mysiga hus, och alldeles särskilt när det är rent. Vi är dock väldigt bra på att skita ner. Särskilt golven! Synd att städning är ett sånt Sisyfos-göra, annars skulle det kanske vara lite roligt ändå. 
 
 
När jag ändå var i städ-tagen fick jag tummarna loss att tvätta ena sjalen också. Jag veeeet att man ska göra det på en gång egentligen, men det är ju mycket roligare att använda den direkt. Sjalen blir förhoppningsvis lite mer lättknuten efter några (eller en?) tvättar. En bärsjal är nämligen ingenting som slits när man använder det, den blir tvärtom mjuk, gosig och allt bättre av att tvättas, knytas, belastas, kramas osv. Den ska "brytas in" med mycket kärlek. Vi jobbar på det ;-). 
 
 
Jag har iaf fått många tips i sjalgrluppen på Facebook i hur man bäst knyter med en kort och smal sjal så nu går det lite bättre att få Alfred att sitta kvar ital att rumpan glider ur. Pjuh, jag vill inte ge upp på min fina Woven Wings bara för att den trilskas lite såhär i början. 
 
 
Långhelg till trots, nu är ledigheten slut och imorgon börjar jobbet igen. Då ska jag ha en heldag i skogen. Om vädret blir okej följer killarna nog med. Det ska bli kul att komma igång igen. Faktiskt :-)
 
 
 
#1 - - Dammsugarexperten:

Ett tråkigt måste men ack så skönt det är när man är klar! Man känner sig så flitig efteråt haha.

Svar: Haha ja en dammsugarexpert har väl full koll på det ;-)
Sara