Glad påsk från en Legitimerad Mamma

Dagens påskägg innehåller en svårnarrad bebis, en lång text och ganska många bilder. GLAD PÅSK PÅ ER!
 
 
 
 
Två timmar tog det, för ovanlighetens skull, att lägga vår lille pojke ikväll. Två timmar då föräldrarna var trötta och lillungen utvilad efter 1,5 timmes bilsovning.
 
Vi har nämligen varit i Backe idag
 
Inte så svårt att förstå var sömn-problemet låg alltså. Ibland är det dock ute helt lätt att veta varför ett barn inte kan somna, eller inte vill äta, eller är överaktivt, eller väldigt tyst, eller vad som helst som får det att göra lite ont i magen på föräldrarna. Ibland är det inte helt lätt att förstå sig på barn över huvud taget.
 
Samtidigt verkar vi vuxna, särskilt vi som är föräldrar, verkligen vilja försöka. Därför finns det mängder av populärkulturella forum (då menar jag inte "nätforum" i första hand) om barn, för vuxna. Det är ett paradis för en f.d. plugghäst som gått ut skolan och blivit mamma. Min vetgiriga hjärna skrumpnare nämligen inte ihop i samband med examen. Den suktar fortfarande efter nya nyttiga lärdomar. Just nu vill den mer än något annat lära sig om BARN. 
 
Vad behöver barn i olika åldrar? Vad kan jag som förälder göra för att hjälpa mitt barn i livet? Vad är normalt och när ska jag bli orolig? 
 
Jag känner mig i allmänhet väldigt stabil i min mammaroll. Jag har en stark magkänsla som jag navigerar efter och många av mina förutsattes har slopats på vägen när den inre kompassen pekar i annan riktning. Samtidigt inser jag ofta att den tryggheten grundar sig i en kombination av fakta och erfarenhet. Därför fortsätter jag min "utbildning" så länge hjärnan törstar efter fakta. Tids nog har jag de verktyg jag behöver. Just nu samlar jag på mig så många jag kan! 
 
Så, hur ser då dagens mamma-skola ut? Jo, först och främst pratar jag väldigt mycket med min mamma, svärmor och vänner. Det är den viktigaste källan till kunskap. Sen slukar jag allt möjligt på tv, radio, dator och podd. Mer eller mindre vetenskapligt. Här är några favoriter: 
 
TV: 
- Född 2010, ett program som gick när jag var gravid där man fick följa några barn från födsel till sex års ålder. Familjerna var väldigt olika och det var häftigt att se barnen utvecklas, färgas av sin omgivning och bli små personer. 
- Fyraåringarnas hemliga liv, går på svt just nu. Ett BBC-program där forskare följer några barn
i 4, 5 och sexårsåldern som träffas och leker på en skola. barnen filmas under några dagar och forskarna förklarar hur deras lekar, konflikter, kärleksförklaringar och känsloutbrott hänger samman med utvecklingen. Här har jag förstått att mycket som jag som vuxen läser in stora känslor och lägger värderingar i (utanförskap, hårda ord, slagsmål) är viktiga delar av livet som barnen testar och utvärderar under "lekfulla" former. Vissa konflikter grundar sig dessutom i att egenskaper som t.ex empati, förmågan att sätta dig in i andras tankar och känslor, inte utvecklas förrän i ca 4-5 åldern vilket får små barn att agera väldigt egoistiskt. Det är hur som helst underbart att se de små barnens kluriga tankar och stormiga känslor kärleksfullt fångade i dokumentären. 
 
Podd:
- Pampers Barnvagnspromenader, där experten Louise Hallin svarar på frågor föräldrar har om bebisar och små barn.
- Kära Barn där Louise Hallin svarar på frågor om barn mellan 4-18 år. I båda poddarna får jag lära mig mycket om barnens behov och psykologi. Om vilka åldrar som domineras av trots, vilka som innehåller döden, mardrömmar och extra känslighet, varför man inte ska trösta men alltid visa stor närvaro, hur man nattar bäst om man inte har så stora krav och förväntningar och hur problemen oftast ligger inom föräldern. 
 
Nätet: 
- Bloggar, andra mammor som skriver om sina liv, bara ett par just nu dock.
- Facebook, grupper så som Sollefteåbarn och Bärsjalar där man kan ställa frågor och diskutera. 
 
Tidningar:
- Vi Föräldrar som jag fick i julklappsprenumeration
 
Kanske har någon som läser det här fler tips på bra böcker, program eller sidor att hänga på? Eller så fick ni ett tips med er? Kanske tyckte någon att jag borde sluta läsa på och bara vara mamma istället. Själv vet jag åtminstone att när suget efter kunskap finns så ser min hjärna till att få vad den behöver genom att älska varje artikel den hittar i ämnet. Sedan skramlar informationen runt i hjärnan. En hel del ratas. Ett och annat fastnar. Jag tror att det i allmänhet gör mig till en mamma med självförtroende, och det är alltid en bra början!
 
Så, efter denna stora textmassa, ska jag självklart bjuda på lite fler bilder från dagen. 
 
Vädret var fint om än lite kallt så vi har varit ute mycket...
 
... våren är helt klart på ingång i Jämtland...
 
... Kerstins fyra hundar skällde och nosade och fångade Alfreds uppmärksamhet...
 
Vi gick två långa promenader. Jag bar Alfred i sjal och Kersin bar en hund i bärsele :-) Danne tog med sig fiskespöt men fick ingen fisk.
 
 
Sen tog vi bilen till ett bättre fiskevatten. Matsäck och kaffe hade vi men inte heller nu nappade det. Det gjorde inget för fikat var gott nog! 
 
 
Alfred fick mysa med moster. Dante fick leka med hundar och springa fritt utomhus. Vi fick en massa frisk luft. Alla nöjda!