Det är i tanken som plantan börjar gro

Ju starkare solen skiner utanför fönstret, desto livligare blir mina fantasier om spadtag i marken och fröer som kikar upp ur jorden. Så har det varit i flera år och länge länge fick jag nöja mig med att grodda mungbönor och köpa krukväxter till lägenheten. Det här är faktiskt första året som jag kommer ha en hel odlingssäsong i egen trädgård. Gissa om det kliar i de gröna fingrarna?!
 
Planer på hur norrsidan kan se ut i framtiden
 
Nu råkar det ju växa ett litet liv i min mage också, inte bara i mina rabatter, och därför inser jag att det här kanske inte blir sommaren då vi uträttar underverk i rabatter och land. Ändå hoppas jag att vi hinner med en del grävande och plantering, odling och skörd. Jag vill kunna plocka in blombuketter och sallad jag själv gett upphov till. Vill måla min omgivning med levande färgprakt. Skapa rum och enhet i trädgården. För att pröva min vision innan jag gör verklighet av den har jag (som vanligt) gett tankarna liv på pappret. Daniel och jag har googlat på växter som trivs i olika förhållanden och som inte kräver supermycket skötsel och därefter har jag målat. Fått allt att blomma samtidigt, oavsett växtsäsong, och fyllt pappren med prunkande grönt, lila, orange, gult blått och rött. På mina bilder växer allt utom ogräset.
 
Planer på hur väster och söder kan se ut i framtiden
 
Akvareller är så tacksamma. De kräver ingen tidsplan, budget eller utförande. De måste inte bli förverkligade utan finns bara där, som en motivation när skaren ännu vinner över solstrålarna. Kanhända stannar visionerna där, på pappret eller inramade på en vägg medan odlingsbäddarna gror igen utanför fönstret. Men vi hoppas ändå att trädgården, åtminstone om några år, ska likna den jag nu skissat upp (eller ännu hellre, överträffa våra nuvarande fantasier).
 
Planer för altanen - syrenen
 
Som ni ser på bilderna saknas ännu en del växter, och de jag målat dit är mer förslag än "beställningar". Därför tar vi självklart tacksamt emot både tips och växter från alla som bor i samma klimat och vill dela med sig av sina erfarenheter :-).
 
Planer för halvmånen med bänken