Heja heja våren

När jag, trött efter en lång arbetsdag med en liten energislukare i magen, kommer hem från jobbet så faller stillheten in i själen. Det milda ljuset. Den bara marken. Den annalkande våren. Jag är så glad att jag bor på landet! Här är några saker jag vilat i den senaste veckan. 
 
I tisdags cyklade jag och Dante till hembygdsgården där ett glatt gäng samlats för att handarbeta. Vi tog lite bilder, pratade en stund och cyklade sedan hem igen i den sjunkande solen. Det är skönt att få rulla på torra vägar. Att ha ett besöksmål på nära håll. Att få njuta av den fina naturen. Fåren har lammat i några omgångar och de små krabaterna är alldeles ljuvliga. En del av våren! Hopp om liv. 
 
 
I onsdags tog jag med blommor från svärföräldrarnas trädgård i Sundsvall. Vår gård är i sorlig avsaknad av krokus, snödroppar och andra livsglada vårtecken. Jag vet att lökar ska planeras på hösten. Att det egentligen är för sent att flytta de små krakarna nu. Jag bestämde mig ändå för att göra ett försök. Nu har vi skilla, vårlök och vitsippor i rabatterna och jag håller alla tummar och tår för att de överlever. 
 
 
Idag planterade jag årets första krukväxter också. Penséer såklart, och pelargoner. Jag hoppas att de överlever, för april är lömskt och i morse låg snön vit på gräsmattan. Attans bakslag! De färggranna blommorna lyser upp gården så fint. Snälla vädret, gå mot sommar nu! Jag ska göra allt jag kan för att sätta fart på dig. Göra så att blommorna blommar. Göra hela kohagen grön. Ta bort snön. Nu är det faktiskt vår, för det har jag bestämt!
 
 
En vecka till har gått. En arbetsvecka med både berg och dalar. Det tar på krafterna att jobba nu. Övertid straffar sig dagen efter. Jag får allt svårare att hitta balansen mellan arbete och vila. Men nu är det helg igen. Oavsett vad vädret vill och när våren kommer blir det lördag efter fredag. Lördag och ännu en gravidvecka. Vecka 32. En vecka kvar i åttonde månaden. En vecka till vår skåne-semester. En vecka närmare sommaren och vår lille krabat. Det är skönt att vi alltid kan lita på att tiden går! Nu har det blivit läggdags och tid att sluta skriva. Godnatt =).