Sverigeresan

Det började med snö och blaskiga vägar. Jag som hade bestämt att vi skulle få en solig resa. Små fina stopp. Slingriga vägar genom ett vackert Sverige. Talbok och matsäck. Och det blev just så. Bara inte första dagen. Inte transportsträckan från årsmötet med LRF i Bollstabruk, nerför E4 via Kramfors, Härnösand och Huddik, ner till kompisarna i Ockelbo. Det gjorde ingenting. Vi landade i deras trevliga hus lagom till middag (och vilken middag sen, MUMS) och hade precis tid (ork) för promenad, småprat och kvällsmacka. Sedan vaknade vi till en molnfri himmel i ett härligt jordbrukslandskap.
 
Kompisarnas hus, en lillstuga på en fin gård. 
 
Ute på morgonpromenad
 
Fin skogsdunge med två idoga hackspettar
 
Hela lördagen åkte Dante och jag genom ett strålande Sverige. Åh så jag älskar mitt fosterland! Jag kände mig som en modern Nils Holgersson och håller inte alls med Naturvårdsverket om att landskapet är förstört. Vi passerade små sjöar, ängar, röda stugor och ståtliga skogar. Stannade ofta för en kort promenad. På en tallbevuxen strand vid Öjaren träffade vi ett par som klappade Dante. De skulle sola en stund vid den fortfarande frusna sjön.I Horndal stannade jag till och provianterade på ett gulligt Ica och sen blev det tidig lunch i en fin skog någonstans kring Avesta (tror jag...).
 
 
 Nästa stopp - en sjö vid Hägernäs. Här följde vi ett doftspår av gris och hörde gässen tuta i bakgrunden. Vattnet var delvis öppet och det kändes redan som vi var lååångt söderut bland vackra hus med krusidulliga verandor. 
 
Vi följer ett vildsvinsspår att döma av doften
 
Det var här jag insåg att jag bara hade va 7 timmar till Skåne. Min kompis i Småland låg däckad i förkylning. Jag ställde in mig på att komma hem! Det skulle ju kunnat innebära tokkörning på tråkvägar men har man sett fram emot en bilresa full av småstopp så har man. En vacker rastplats till hann vi med. Strax efter Hammarbron i nordligaste Vättern.
 
 
Därefter blev landskapet plattare. Vägarna bredare. Himlen molnigare. Stoppen endast vid bensinmacken för att tanka diesel, vatten och frukt. Klockan sju på kvällen nådde vi Sätofta. Glada, lugna och underbart välkomna =)
 
 
Fortsättning följer när jag har tid och lust!
#1 - - Lova:

Hälsa de som tar hand om dig så gott! Glad påsk😘