Astma på modet?

Våren är här. Det känns alltid som den kommer med löftet om framtid. Om ljus. Som naturens egen lucia. Jag tänkte ta tillfället i akt och presentera en liten nutidsspaning. I sann vetenskaplig andra blanda fakta och fundering hej vilt! Varför? Kanske eftersom jag sitter begraven i jobbsökningar och föreställer mig framtid efter framtid. Kanske för att jag bara älskar att lyssna på Spanarna i P1 och andra kul människor som spekulerar kring framtiden =). Det kan dessutom vara så att jag bara spanar om sådant som passar mig som handen i handsken ;-P Välj och vraka bland trenderna, och plötsligt är du SÅÅÅÅ INNE!
 
1. Livsstilsspaning: Att vara ung är inte längre vad det en gång varit. Den svärmiska tjugoåringen som smög till dansbanan och kysste andra ungdomar med håret lagt i prydliga vågor tillhör morföräldrarnas generation. Den upproriska tjugoåringen som marcherade med plakat och vågad klädsel hör till föräldrarnas tidsera. I vår tid svärmar sexåringar och tolvåringar börjar med smink och revolution. Nuförtiden är tjugoåringens ideal... PENSIONÄREN! Tv-mys, bryggstickning, kaffe med kaka och stavgång är vårt nya Rock n' Roll. Det ska bakas, pysslas och skvallras. Vi längtar efter en sommar med blommor i cykelkorg och ryser vid tanken på fylleslag i festivallera.
 
Kanske är min bild vinklad? Jag som läser skog med kreativa miljömuppar? Nog finns det utbud för alla karaktärer nuförtiden, men med storbloggare som Underbaraclara, tv-succéer som Historieätarna och en ständigt växande pysseltrend måste jag få påstå att jag är äntligen inne! 
 
Jag slår mig därmed glatt ner vid min frukostgröt med ett korsord från HJ och P1 på radion, tar mig en promenad bland vårfåglarna, stickar en stund i solen och dricker te med mina vänninnor. UngPensionär, det är det vi är!
 
2. Modespaning: I P1 - Stil redovisades nyligen årets stora klädtrend. MYSSTILEN. Oja, jag hurrade! Stora koftor att gosa ner sig i. Stickat och sportigt. Jag visste väl att tiden skulle hinna ifatt även den ofelbart otrendiga. Okej, jag kommer säkert bära fel stickade plagg. Lite för bylsigt, eller kanske för obylsigt? Men vad gör väl det? Ylletröjor, stretchjeans och gummistövlar är typ världens bästa outfit och jag överger er aldrig! (med reservation för framtida åsiktsskiften...) Dessutom verkar tönten blivit populär =o !? Plötsligt är stora nördglasögon på allas näsor och Synsams reklam insinuerar att du inte bara ser ut som, utan också blir, en (cool) nörd i dina nya brillor. Jag norpade stilen, väl medveten om att jag alltid varit, och alltid förblir, en nörd - mode eller ej =)
 
3. Sjuka accessoarer: I senaste avsnittet av P1 - Spanarna uppmärksammades en ny och kanske oväntad trend. Sjukdomen som accessoar. Ni vet, diagnosen som gör kändisen liiiite mer intressant. Cancern som bekämpats, bokstavskombinationen som aldrig uppmärksammats men nu förklarar aaaallt, missbruket eller ätstörningen i historien som liksom ger den "fläckfria" idolen ett djup och en kontrast. Det är helt enkelt på modet att inte vara perfekt. Dock tvivlar jag på att alla sjukdomar är okej. "Hej, jag heter XXX och jag är inkontinent" är nog inte statushöjande. Knappast heller en pågående, livsbegränsande depression. Nej, det ska vara lagom ångestladdat. En krydda på tillvaron. Kanske en lagom dramatisk astmadiagnos? Med obehagliga men knappast livshotande anfall? Eller en årsgammal knäoperation med en snyggt ärr som bevis? Okej, knappast något jag vill sätta upp på CV:t, men om någon vill beundra mig för mina tillkortakommanden så tackar jag, bockar och tar emot.

Vad landar då detta i? En uppmuntran till er att botanisera i mormors garderob, damma av ert fia med knuff, bjuda in kompisarna på te och skorpor för att livligt diskutera era (lagom allvarliga) defekter? Njä, snarare en uppmuntran till alla som aldrig upplevt den där känslan av att ligga "HELT RÄTT I TIDEN". Se er omkring och skapa en egen spaning, jag lovar, i dagens mångfassetterade samhälle kan du hitta bevis för att allt, PRECIS ALLT är inne just nu. 
 
Jag skickar alltså vidare spaningen och ser fram emot att läsa vad ni kommit fram till. Länka gärna till er variant i en kommentar så att jag får se er version =)
 
MVH Ung töntig och lagom skadad wannabe-pensionär i praktiska sköööna kläder, med förkärlek för Antikrundan, På Spåret, P1, Korsord, Handarbete och Långpromenader/Bilturer/Bussresor/Tågresor/Muséer/Andras liv =)
 
Bevis 1 - stickat och gummistövlar
Handarbete + tåg = sant
Bevis 3 - Töntglasögon lååångt innan det blev inne